بررسی مشخصات لپ تاپ و آشنایی با قطعات لپ تاپ

1
2257
بررسی مشخصات لپ تاپ و آشنایی با قطعات لپ تاپ

بررسی قطعات و مشخصات لپ تاپ

مشخصات لپ تاپ ؛ می دانید که لپ تاپ از قطعات داخلی و خارجی متفاوتی تشکیل شده است، در هنگام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر قطعا اصطلاحاتی گیج کننده را می شنوید که نمی دانید دقیقا به چه مفهوم و منظوری به کار می روند. هر لپ تاپ یا کامپیوتر فارغ از برند و مارک سازنده ی آن از قطعات و مشخصات فنی خاصی برخوردار است که مجموع این مشخصات قدرت و کیفیت لپ تاپ را تعیین می کنند. برای اولین بار که اسم پردزانده را شنیدید به خاطر دارید؟ چه حسی نسبت به این مشخصه داشتید، آیا می دانستید تا این حد مهم است؟ می دانستید که کار اصلی آن چیست و چرا به آن مغز لپ تاپ می گویند؟ شاید عده ای هنگام خرید لپ تاپ آنقدر تحقیق کرده باشند که چند و چون ماجرا را کشف کرده و فراتر از حد تصور اطلاعات جمع آوری نموده اند. اما شاید هنوز هم برخی کاربران و خریداران در مورد مشخصات فنی و قطعات اصلی لپ تاپ سوالاتی در ذهن داشته باشند که لازم به آنها پاسخ داده شود. از اجزای اصلی لپ تاپ می توان به پردازنده cpu و کارت گرافیک GPU و حافظه ی رم RAM و حافظه ی داخلی و نمایشگر و پورت ها و نوع آنها و …اشاره کرد. ما در ادامه ی مقاله ی بررسی مشخصات فنی و قطعات اصلی لپ تاپ سعی داریم تمام اجزای لپ تاپ را با هم بررسی کنیم و کارآیی و کاربرد هر یک را به روشنی درک کنیم. چنانچه قصد خرید لپ تاپ را دارید، به شما پیشنهاد می دهیم که راهنمای خرید لپ تاپ را مطالعه نمایید. اگر لپ تاپ استوک مد نظر شماست و می خواهید قبل از خرید لپ تاپ استوک با نحوه ی تست کردن لپ تاپ استوک آشنا شوید، حتما مقاله ی مربوطه را مطالعه نمایید.

پردازنده ی مرکزی CPU

CPU در واقع کوتاه شده ی عبارت central processing unit است و به معنای واحد پردازنده ی مرکزی می باشد. وظیفه ی پردازنده پردازش اطلاعات است. پردازنده ی مرکزی را مغر متفکر لپ تاپ و کامپیوتر نیز می نامند. این قطعه ی مهم تمام محاسبات لازم را در کامپیوتر انجام می دهد و سرعت و دقت کامپیوتر را تعیین می کند. پردازنده از تعدادی متفاوت هسته تشکیل می شود این هسته ها در واقع کوچکترین واحدهای محاسباتی می باشند، که انجام و پردازش همزمان چندین عملیات را فراهم کرده اند. این هسته ها به نوعی پردازنده محسوب می شوند که به این معناست هر چه تعداد هسته های یک پردازنده بیشتر باشد، قدرت پردازنده و سرعت اجرا نیز بیشتر خواهد بود. هر یک از هسته ها دارای سرعت خاصی هستند که به سرعت پردازنده معروف است و بر حسب گیگاهرتز بیان می شود. سرعت پردازنده یا کلاک در واقع به مدت زمان مورد نیاز برای پردازش دستورالعمل ها گفته می شود. پردانزده بر حسب هرتز سرعت را اندازه گیری می کند و در مشخصات فنی پردازنده سرعت بر حسب گیگاهرتز درج می شود. برای نمونه زمانی که گفته می شود سرعت این پردازنده 2 گیگاهرتز است، یعنی می تواند در مدت زمان  ثانیه 2 میلیارد دستور را پردازش کند. پردازنده از برجسته ترین مشخصات لپ تاپ می باشد.

بررسی مشخصات و آشنایی با قطعات اصلی لپ تاپ

تعداد هسته های پردازنده و تخشیص تعداد هسته ها

پردازنده ها معمولا توسط دو شرکت بزرگ اینتل intel و amd ساخته می شوند. با اینکه بیشتر پردازنده های به کار رفته در لپ تاپ اینتل هستند اما در برخی موارد از پردازنده ی AND نیز استفاده می شود. برای تشخیص تعداد هسته های این پردازنده ها کافی است سری پردازنده را بدانید. برای نمونه پردازنده core i3 دو هسته ای می باشد. هر جا در مشخصات فنی لپ تاپ با پردازنده ی core i3 و core i5 مواجه شدید به این معناست که پردازنده دو هسته ای است. تنها در مورد پردازنده ی core i7 است که داستان متفاوتی دارد. در این نوع پردازنده نیز باید مدل و شماره ی پردازنده را دقیق بدانید، چنانچه پسوند QM در انتهای نام پردازنده وجود داشت، به چهار هسته ای بودن پردازنده اشاره دارد. در واقع هرگاه با پسوند Q مواجه شدید بدانید که مخفف QUAD است و به معنای چهارتایی می باشد. امکان دارد پسوند پردازنده core i7 نسل جدید اینتل HQ یا EQ یا MQ باشد که در همه ی این موارد تعداد هسته ها 4 عدد است. اگر پسوند X را در انتهای مدل پردازنده ها دیدید بدانی که X مخفف Extreme می باشد و به معنای مضاعف به کار رفته است. با این حساب پسوند MX نیز به چهار هسته ای بودن پردازنده اشاره دارد. تنها این پسوندها چهار هسته ای بودن پردازنده را نشان می دهند بقیه ی پسوندها دو هسته ای می باشند. اگر لپ تاپ شما دارای پردازنده ی Intel Celeron Processors می باشد، یعنی این پردازنده تک هسته ای بوده و برای انجام امور ساده می تواند مناسب باشد. چنین لپ تاپی می تواند گزینه ی مناسبی برای دانش آموزان باشد.

 

آشنایی با پردازنده های اینتل intel

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پردازنده از اصلی ترین مشخصات لپ تاپ بوده و مرکز اصلی پردازش کامپیوتر است و سرعت آن تحت تاثیر چند عامل مهم تعداد هسته ها و سرعت پردازنده و حافظه ی کش می باشد. البته مجهز بودن به تکنولوژی های پیشرفته ی turbo boost و hyper-threading نیز در افزایش سرعت آن نقش زیادی دارند. لیتوگرافی نیز از دیگر ویژگی ها و عوامل موثر بر سرعت پردازنده می باشد. لیتوگرافی در واقع به فاصله ی بین اجزای تشکیل دهنده ی پردازنده مربوط می گردد. هر چه لیتوگرافی یک پردازنده کمتر باشد، یعنی تعداد ترانزیستور بیشتری در ساختار cpu به کار رفته است و فاصله ی بین آنها نیز کم می باشد و در نهایت منجر به افزایش سرعت پردازنده خواهد شد. با این حساب لیتوگرافی با سرعت پردازنده ارتباطی غیر مستقیم دارد و هر چه لیتوگرافی بیشتر باشد سرعت کمتر و هر چه لیتوگرافی کمتر باشد سرعت بیشتر خواهد بود. اینتل که یکی از معتبرترین سازنده های پردزانده می باشد، نسل ها متعددی از پردازنده ها که با نام های core و celeron و pentium معرفی شده اند را تولید نموده است. در حال حاضر پردازنده های اینتل سری core  بیشترین کاربرد را در لپ تاپ ها دارند.

نسل اول پردازنده های اینتل core  با نام Nehalem نا مگذاری شدند. این پردازنده ها که در سال 2008 معرفی گردیدند، دارای لیتوگرافی 45 نانومتری بوده و از حافظه های کش l1 و l2 و l3 با سرعت های 4تا 12 مگابایت و 256 کیلوبایت و 64 کیلوبایت پشتیبانی می کند.نسل دوم پردازنده های اینتل Sandy Bridge هستند. این سری از پردازنده ها در سال 2011 معرفی و روانه ی بازار شدند، که دارای لیتوگرافی 32 نانومتی بودند. حافظه ی کش در این سری پردزانده نیز مانند سری اول nehalm بوده با این تفاوت که حافظه ی کش سطح 3 در این نسل دارای ظرفیت 1مگابایت تا 8 مگابایت می باشد. نسل سوم پردازنده های اینتل سری Ivy Bridge هستند، در سال 2012 تولید شده و دارای لیتوگرافی 22 نانومتری هستند. سرعت این سری پردزانده نسبت به سری های پیشین 25% الی 68% بهبود یافته است و میزان مصرف انرژی نیز 50% کمتر شده است. Haswell سری نسل چهارم پردزانده ی اینتل است،این پردزانده در سال 2013 معرفی شده و دارای لیتوگرافی 22 نانومتری است، حافظه ی کش سطح 3 در این سری به 2 مگابایت تا 45 مگابایت رسیده است. بهبود عملکرد نسبت به سری قبلی 3% تا 8% می باشد. از دیگر ویژگی ها و پیشرفتهای این سری پردزانده می توان به سوکت های LGA 2011-3 و LGA1150,BGA 1364 اشاره کرد. نسل پنجم Broadwell است، در سال 2014 تولید شده و دارای لیتوگرافی 14 نانومتری می باشد، این لیتوگرافی باعث کم مصرف بودن پردزانده شده است ؛ چرا که ترانزیستورهای داخل تراشه بسیار کوچک شده اند و سرعت پردزانده افزایش یافته است. توان گرافیکی این پردازنده نیز بسیار بهبود یافته و از دیگر ویژگی های خاص پردزانده اینتل نسل پنجم می باشد. نسل ششم  skylake است، که در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد، لیتوگرافی آن ۱۴ نانومتر است .از دیگر ویژگی‌های این پردازنده پشتیبانی از DDR3, DDR4  و PCIe 3.0  پشتیبانی میکند. نسل هفتم Kaby Lake می باشد و  در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، لیتوگرافی آن ۱۴ نانومتر است. گرافیک این نسل بهبود یافته به صورتی که از کیفیت تصویر ۴k و گرافیک‌های سه بعدی پشتیبانی می‌کند. نسل هشتم نیز Coffee Lake بوده که در سال ۲۰۱۷ نسل جدید پردازنده های اینتل باز هم با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری به بازار معرفی شد. در نسل های قبلی core i3 تنها دو هسته داشت اما در نسل هشتم  coffee lake چهار هسته دارد، مدل core i5  و core i7 نیز شش هسته‌ای هستند، سری جدید core i9 هشت هسته دارد.

زمانی که با مدا پردازنده ای مواجه می شوید، لازم است که تمام اطلاعات داده شده ی آن را تنها با همان مدل بدایند. برای نمونه اگر گفته می شود که پردازنده ی لپ تاپی intel core i7-4600u است، باید بدانید که اولاً پردزانده ساخت شرکت اینتل Intel است و دوما به سری core تعلق دارد، سوما این پردازنده i7 است و به تعداد هسته های آن و مشخصات و تکنولوژی ها پشتیبانی شده اشاره دارد. همچنین بعد از خط تیره عدد 4 که درج شده به معنای نسل پردازنده است و این پردزانده نسل چهارم core i7 است. همچنین پسوند U نیز به معنای کم مصرف بودن آن است. امکان دارد با پسوندهای مختلفی مواجه شوید، که هر کدام معنای خاصی دارند، حرف H؛نشان‌دهنده پردازنده گرافیکی قدرتمند- مناسب برای Gaming و Workstation و حرف K؛ نسخه قدرتمندUnlock  (با امکان اورکلاک) و حرف Q؛ چهار هسته‌ای بودن (Quad Core) و حرف S؛ توان اجرایی کمتر در ازاء طول عمر بیشتر، حرف T؛ مصرف بهینه ( تمرکز بر کاهش مصرف)، حرف U؛ کم‌مصرف‌بودن – مصرف حدود ۱۵ وات (Ultra low power) و حرف Y؛ بسیار کم‌مصرف (یک سوم سری U) است.

 

حافظه ی کش Memory Cache

Memory Cache

یک حافظه ی موقت و نهان است که از نوع RAM استاتیک با سرعت بالا می باشد، که به آن SRAM گفته می شود. این حافظه ی نهان در واقع به منظور جلوگیری از تاخیر زمانی بین پردازنده و رم بوجود آمده است. حافظه ی کش، حافظه ای سریع است که از حافظه ی هارد و رم نیز سریع تر می باشد، در نتیجه به سرعت در اختیار پردازنده قرار می گیرد. این حافظه به این منظور استفاده می شود تا اطلاعات لازم برای اجرای برخی از برنامه ها که مرتبا تکرار می شوند در آنجا ذخیره شوند. با این کار پردازنده دیگر به حافظه ی رم RAM مراجعه نخواهد کرد و مستقیم و سریع تر سراغ حافظه ی کش می رود. از آنجایی که سریع ترین قطعه در لپ تاپ و کامپیوتر پردازنده است و پردازنده نیز بر طبق دستوارت سیستم عامل می کند و سیستم عامل نیز روی هارد ذخیره شده و برنامه ها و فایل ها نیز روی هارد ذخیره شده اند، دستیابی به اطلاعات هارد بسیار زمان بر و وقت گیر است چرا که هارد سرعت بسیار پایین تری نسبت به پردازنده دارد. حافظه ی رم RAM به عنوان یک میانبر بین پردازنده و حافظه ی هارد در نظر گرفته شده است. که سرعت انتقال اطلاعات را افزایش دهد، اما باز هم سرعت پردازنده بسیار بیشتر از سرعت رم RAM است و سرعت پردازش را کاهش می دهد. باز هم به منظور کاهش اختلاف سرعت بین حافظه ی رم و پردازنده یک حافظه ی دیگر به نام حافظه ی کش را طراحی کردند. حافظه ی کش Memory cash در واقع تکنولوژی ساخت متفاوتی با حافظه ی رم دارد و به همین دلیل سرعت بیشتری نیز دارد. با این تفاسیر اطلاعات ذخیره شده در حافظه ی کش بسیار سریع تر به پردزنده منتقل می شوند و باعث افزایش یافتن سرعت پردازش خواهند شد. جالب است این نکته را هم بدانید که سرعت بالای پردازنده به اندازه ای است که حتی بعد از حافظه ی کش از حافظه هایی به نام ثبات ها استفاده می کند، ثبات حافظه های بسیار کوچکی هستند که در داخل پردازنده وجود دارند و از سرعت بسیار زیادی پشتیبانی می کنند.

حافظه ی کش را بصورت سطح 1 و 2 و 3 و 4 تقسیم بندی می کنند، معمولا حافظه ی کش سطح 1 l1 cash نزدیک ترین حافظه به پردازنده است. اگر اطلاعات مورد نظر پردازنده در حافظه ی کش سطح 1 یافت نشد، پردازنده سراغ حافظه ی کش سطح 2 می رود و سپس سطح 3 و 4 و در نهایت حافظه ی رم و هارد. حافظه ی کش سطح 1 مخصوص هر هسته طراحی می شود و بین هسته ها تقسیم نمی شود. حافظه ی کش سطح 2 بین دو هسته تقسیم می شود  حافظه ی کش سطح 3 بین تمام هسته ها تقسیم شده و بصورت مشترک استفاده می گردد.

حافظه ی رم RAM- قطعات لپ تاپ

رم RAM یکی دیگر از ویژگی های مهم در لپ تاپ و کامپیوتر است که به هنگام خرید لپ تاپ باید حتما به آن توجه گردد. حافظه ی رم RAM در واقع مخفف عبارت Random Access Memory است و به معنای حافظه با دسترسی با دسترسی تصادفی است. در حافظه ی رم چندین تراشه وجود دارد که در هر کدام از تراشه ها فضاهای خالی برای ذخیره سازی اطلاعات تعبیه شده است. اطلاعات بصورت تصادفی در این فضاها قرار می گیرند و در اختیار پردزانده قرار می گیرند. دلیل وجود حافظه ی رم RAM به خاطر سرعت پردازش اطلاعات پردازنده است، چرا که سرعت هارد با سرعت پردازنده همخوانی ندارند و پردازنده برای افزایش سرعت پردازش از حافظه ی رم استفاده می کند. یعنی اطلاعات ابتدا وارد رم شده و در آنجا پردازش می شوند. با این کار سرعت پردازش پردازنده ارتقا پیدا می کند. ناگفته نماند که حافظه ی رم یک حافظه ی موقت و از دست رفتنی است. یعنی با قطع شدن برق و خاموش شدن اطلاعات حافظه ی رم پاک می شود و حذف می گردند. رم ها دارای سرعت پردازش متفاوتی می باشند، سرعت حافظه ی رم یکی از مهمترین ویژگی های RAM است، سرعت حافظه ی رم با هرتز یا مگاهرتز بیان می شود. یکی از انواع حافظه ی رم SRAM است، این نوع حافظه با دستیابی مستقیم ایستا در جاهایی که نیاز به سرعت بسیار بالا باشد، استفاده می شود. این نوع حافظه قادر است اطلاعات را با انرژی و توان زیاد ذخیره کند. حافظه های SRAM نسبت به حافظه ی DRAM سرعت بالاتری دارند. همچنین اگر این حافظه ها انرژی خود را از دست بدهند، محتویات ذخیره شده بر روی آنها پاک خواهد شد. SDRAM نوع دیگر از حافظه ی رم است که سرعت آن با سرعت پردازنده هماهنگ است و توانایی خواندن و نوشتن سریع اطلاعات را دارد. حافظه های رم SDR و DDR و DDR2 و DDR3 نیز وجود دارند.

حافظه ی رم DDR در واقع مخفف DOUble data rate است و به معنای سرعت دو برابر در انتقال اطلاعات می باشد. این حافظه از نسخه های DDR2 و DDR3 و DDR4 نیز تشکیل شده است، که همانطور که باید هر چه عددهای پسوند مربوط به این حافظه ها بالاتر باشد، به معنای آن است که سرعت، توان مصرفی و پهنای باند نیز بیشتر است، با توجه به اینکه امروزه حافظه های رم DDR3 بیشترین کاربرد را دارند. همچنین ظرفیت حافظه ی رم نیز بسته به کارآیی لپ تاپ و نحوه ی کاربری آن می تواند از 2 گیگابایت تا 32 گیگابایت متغیر باشد. البته سیستم عامل های 32 بیتی تنها تا 3.5 گیگابایت رم را شناسایی و استفاده می کنند. هر چه شما کارهای سنگین تری با لپ تاپ انجام دهید، طبیعتا به مقدار رم بیشتری نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

بررسی مشخصات و قطعات لپ تاپ

کارت گرافیک- مشخصات لپ تاپ

از دیگر ویژگی ها و قابلیت ها و مشخصات لپ تاپ مهمی که به هنگام خرید لپ تاپ و کامپیوتر می بایست بررسی کنید، کارت گرافیک یا پردازنده ی گرافیکی می باشد. کارت گرافیک در تعیین عملکرد لپ تاپ تاثیر زیادی دارد. کارت گرافیک در واقع رابطی بین نمایشگر و پردازنده است. اگر قصد بازی کردن با لپ تاپ و ویرایش و تدوین و فیلم و نرم افزارهای گرافیکی و … را دارید، باید بدانید که کارت گرافیک برای شما باید در اولویت باشد. با اینکه پردازنده های نسل جدید میزان کمی قدرت پردازش گرافیکی دارند، که اموری ساده ی گرافیکی نظیر مرورگر وب و آفیس و ورد و اکسل و … را پشتیبانی می کند و برای انجام این امور ساده کافی است؛ اما برای امور سنگین به کارت گرافیک نیاز پیدا خواهید کرد. پردازنده ی گرافیکی Graphics Processing Unit برای پردازش و محاسبه کردن امور مربوط به نمایش تصویر و ویدیوها و بازی ها و … استفاده می شود. کارت های گرافیک دارای سرعت پردازش و حافظه ی اختصاصی متفاوتی هستند. کارت گرافیک قدرت زیادی در پردازش همزمان چندین عملیات دارد و عملکرد بهتری در انجام همزمان چند فعالیت داشته و به همین دلیل است که از آن در زمینه های گوناگون استفاده می کنند. از مشخصه های اصلی پردازنده ی گرافیکی به مواردی مانند تعداد واحدهای پردازشی و سرعت پردازش و حافظه ی اختصاصی برمی خوریم. میزان حافظه ی رم اختصاصی کارت گرافیک که به ویدیو رم vRAM مشهور است، این حافظه ی اختصاصی با پردازش گرافیکی تصاویر و نرم افزارهای گرافیکی و بازی ها و … به کار می رود. هر چه میزان حافظه ی گرافیکی بالاتر باشد، امکان پردزاش بیشتر تصاویر نیز فراهم می شود. یعنی با افزایش حافظه تعداد پیکسلهای پردازش شده بصورت همزمان افزایش می یابد و در نتیجه تصاویر نمایش داده شده کیفیت بالاتری خواهند داشت.

از شرکت های اصلی سازنده ی کارت گرافیک می توان به انویدیا NVIDIA و AMD اشاره کرد. می توان گفت که کارت گرافیک قطعه ای است که وظیفه ی تامین خروجی نمایشگر را بر عهده دارد، تولید تصویر خوب و با کیفیت وظیفه ی کارت گرافیک است. گفتنی است که علاوه بر این کارت گرافیک های مجزا و اختصاصی نوع دیگری از کارت گرافیک نیز وجود دارد که با پردازنده CPU ادغام شده و برای پردازش گرافیکی کارهای سبک تری به کار می رود، این پردازنده های گرافیکی یکپارچه به سی پی یو را Intel HD Graphic می نامند. با این اوصاف باید به هنگام مشاهده ی مشخصات لپ تاپ تمامی این اطلاعات را بررسی کنیم.

بررسی مشخصات لپ تاپ و آشنایی با قطعات لپ تاپ

هارد یا حافظه ی ذخیره کننده

یکی دیگر از مشخصات لپ تاپ به حافظه ی ذخیره کننده ی لپ تاپ یا هارد مربوط می شود. این حافظه های ثابت و ماندگار فضای ذخیره سازی وسیعی دارند و حجم وسیعی از اطلاعات را در خود ذخیره می کنند. شما می توانید انواع فایل ها و برنامه ها را بر روی این حافظه ذخیره کنید. دلیل استفاده از هارد درایوها به عنوان حافظه های ثابت این است که حافظه و دوام بالایی دارند. محل ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات در این دیسک ها بر روی دیسک های فلزی می باشد که پلتر نامیده می شوند. خوانده شدن اطلاعات بر روی این دیسک از طریق چرخش بازوی متحرک صورت می گیرد. در حال حاضر دو نوع حافظه در لپ تاپ ها استفاده می شود. حافظه ی ssd و حافظه ی hdd. حافظه ی ssd برخلاف حافظه ی هارد درایو از تکنولوژی فلش مموری پشتیبانی کرده و بر اساس همین تکنولوژی ساخته شده است. در حالی که هارد درایو ها فاقد چنین تکنولوژی هستند و دارای سرعت کمتری نسبت به حافظه ی ssd می باشند. حافظه های ssd برخلاف هارد درایو hdd قسمت مکانیکی ندارند، همچنین حافظه های ssd دارای سرعت بسیار بیشتری هستند. این حافظه های سریع در مقابل فشارات وارده و ضربه ها مقاومت بالاتری داشته و توان مصرفی کمتری دارند. اما گران تر بودن ssdها نسبت به hddها از دلایل عمده ی استفاده نکردن از آنها می باشد.

 

 

 

 

پورت های و درگاه های ارتباطی لپ تاپ

از دیگر مشخصات لپ تاپ می توان به درگاه های ارتباطی آن اشاره کرد. یکی از پورت های کابردی که در اکثر وسایل دیجیتال موجود است، پورت USB می باشد. این پورت در واقع یک مدار واسط بین لپ تاپ سایر دستگاه ها می باشد.پورت usb اتصال انواع حافظه ها نظیر فلش مموری و هارد اکسترنال و دیگر حافظه های خارجی را به لپ تاپ ممکن می کند. از طریق این پورت می توان ماوس و شارژر گوشی را به لپ تا وصل نمود. پورت usb در واقع کوتاه شده ی عبارت Universal Serial Bus می باشد و از پر کاربردترین پورت ها در کامپیوتر و لپ تاپ ها می باشد. انواع نسل های usb که در دستگاه های کامپیوتری و دیجیتالی تعبیه شده است، شامل پورت usb1 و usb2.0 و usb3.0 و usb typ c می شود. انواع پورت های usb از نظر سرعت انتقال اطلاعات با هم اختلاف دارند، پورت usb1 دارای کمترین سرعت انتقال اطلاعات در بین سایر پورت هاست. سرعت انتقال در این پورت حدود 1.5 مگابایت بر ثانیه است. پورت usb2.0 دارای سرعت بالاتری است و حدود 60 مگابایت بر ثانیه سرعت انتقال دارد. پورت usb3.0 نیز دارای سرعت بالای 5 گیگابایت بر ثانیه است و همین عامل باعث شده تا امروزه حتما یکی از آن در دستگاه های دیجیتالی و لپ تاپ و کامپیوتر و … وجود داشته باشد.

می دانید که پورت HDMI یکی  دیگر از پورت های به کار رفته در لپ تاپ ها  و تلویزیون ها و دیگر وسایل دیجیتالی است، دستگاه های دیجیتالی مختلفی برای کاربری های مختلف از این پورت پشتیبانی می کنند. Hdmi کوتاه شده ی عبارت High Definition Multimedia Interface می باشد و به معنای رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا است. این پورت توانایی انتقال اطلاعات تصویری با کیفیت بالا را دارد و بدون افت کیفیت می تواند اطلاعات تصویری را از دستگاههای پخش کننده به لپ تاپ و … انتقال می دهد. پورتVGA  مخفف کلمات Video Graphics Array میباشد و برای اتصال مانیتورهای کامپیوتر و پروژکتور استفاده می شود. این پورت از راه مبدل ها به hdmi تبدیل می شود. پورت فایر وایر  Fire wire که از ابتدا توسط کمپانی اپل تولید و طراحی شد با اهدافی مشابه پورت usb تولید شده است. این پورت با پشتیبانی از کد  IEEE_1394 به استانداردی همگانی تبدیل شده است و در اکثر لپ تاپ ها استفاده می شود. از این پورت برای انتقال اطلاعات با حجم بالا استفاده می شود، سرعت انتقال اطلاعات در پورت Fire wire برابر 400 مگابایت بر ثانیه است.  پورت یا استاندارد RS-232 نیز از دیگر پورتهای به کار رفته در لپ تاپ می باشد که اتفاقا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. تنها برای کاربردهای حرفه ای و خاص از این پورت استفاده می شود. در لیست مشخصات لپ تاپ پورت های زیادی مانند انواع کارتخوان ها و بلوتوث و پورت های دیگر به کار رفته اند که کاربری لپ تاپ را افزایش می دهند.

درایو نوری یا optical drive یک سخت افزار است که قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات را از روی انواع دیسک های cd و dvd دارد. ما انواع درایو نوری داریم که بسته به نوع آنها که DVD Drive باشند یا CD Drive یا BD Drive فرمت های زیادی را پشتیبانی خواهند کرد. فرمتهایی که توسط درایو نوری پشتیبانی می شوند شامل فرمتهای CD-ROM , CD-R , CD-RW , DVD, DVD-RAM , DVD-R , DVD+R , DVD-RW , DVD+RW , DVD-R DL , DVD+R DL , BD-R , BD-R DL & TL , BD-RE و BDXL می شوند.

 

مشاهده اطلاعات سخت افزاری و مشخصات لپ تاپ

ایا برای شما هم پیش آمده که بخواهید اطلاعات سخت افزاری لپ تاپی را بررسی کرده و یا از پردازنه و حافظه ی کش و رم آن با خبر شوید. برای دسترسی به این اطلاعات و مشخصات لپ تاپ و قطعات اصلی آن کافی است با اجرای چند مرحله ی ساده به این مهم برسید. مزحله ی اول این است که بر روی آیکون thic pc کلیک راست نمایید. سپس با باز شدن پنجره ی روبرو بر روی گزینه ی آخر یعنی Properties کلیک نمایید تا پنجره ی سیستم باز شود. البته روش دیگری نیز برای رسیدن به پنجره ی سیستم system وجود دارد، که از طریق کنترل پنل می باشد. شما به سادگی می توانید به پنجره ی سیستم دسترسی پیدا کنید و از آنجا اطلاعات مربوط به پردازنده و نوع سیستم عامل و ساختار آن و …را بدست آورید. با این روش ساده به مشخصات لپ تاپ دسترسی پیدا می کنید و دیگر لازم نیست از بی اطلاعاتی در این باره رنج ببرید.

 

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مینا
1 سال قبل

بسیار جامع و کامل و کاربردی بود.
partbuy.ir