فروشگاه اینترنتی و امنیت خرید

3
1132

فروشگاه اینترنتی و امنیت خرید در آن

مطمئنن با پیشرفت تکنولوژي و علم و بالا رفتن سطح نیازهای  انسانها نحوه بر طرف شدن نیاز نیز تغییر کرده است و دیگر نیازی نیست مانند دهه های گذشته به صورت حضوری برای خرید نیاز و خواستهای خود به فروشگاه و یا بازار برویم ومی توانیم به شیوی  آسان به خرید بپردازیم اما چگونه ؟

در مبحث زیر به معرفی فروشگاهای آنلاین و میزان امنیت آن می پردازیم

فروشگاه آنلاین

تعریف فروشگاه آنلاین و یا اینترنتی چیست ؟

حتما ومطمنن اسم فروشگاه اینترنتی بارها بگوش شما خورده است  و یا خرید و فروش اینترنتی ویا آنلاین و ویا مجازی. این دسته از فروشگاها اجناس وکالاهای خود را در اینترنت و دنیای مجازی عرضه می کنند ویابفروش می رسانند به این نحو که کاربران پس از ورود به سایت فروشگاهای آنلاین و انتخاب کالا و اجناس مورد نظر خود  هزینه کالا را نیزبه صورت آنلاین پرداخت می کنند و کالای مورد نظر خود را سفارش می دهند …البته برا سفارش از این نوع فروشگاها معمولا سبدی به اسم سبد مجازی خرید وجود  دارد که مشتری محصول مورد نظر خود را در انجا سفارش می دهد البته این را نیز بدانید که سایتهای پیشرفته سبد سفارش مشتری را محفوظ نگه می دارند و ثبت می کنندحتی بعد تحویل اجناس.

فروشگاه‌های اینترنتی ویا آنلاین ومجازی  به دلیل سروکار داشتن با پول، بیش از انواع سایت‌ها درمعرض  خطر هستند.برخی از خطراتی که فروشگاهای اینترنتی را تهدید می کند شامل موارد زیر می شود.

  • خرید بدون پرداخت وجه
  • خرید بیش از وجه پرداختی
  • پولشویی
  • استفاده از وجه نقد یا کارت دیگران برای خرید
  • سرقت و جابجایی وجه نقد از فروشگاه اینترنتی
  • تغییر در وضعیت یا موجودی کالاهای انبار
  • سوء استفاده از بانک اطلاعات شخصی مشتریان
  • آسیب به سابقه‌ی پرداخت‌ها و سفارش‌های مشتریان
  • خرابکاری در سیستم پرداخت الکترونیک.

البته لازم به ذکر و یاد آوری می باشد که خطراتی که در معرض این فروشگاها است بیشتر از این می باشد اما چطور می توان در این فروشگاها امنیت را ایجاد کرد ؟

با توجه به موارد مطرح شده در مبحث پایین تاحدی می توان امنیت را در این فروشگاهها تامین کرد

 

پشتیبانی از سایتپشتیبانی آنلاین فروشگاه هنارک

تهدیدهای اینترنتی روز به روز در حال توسعه و افزایش هستند. به‌روزرسانی همیشگی و نگهداری وحفظ  سیستم‌های فروشگاهای آنلاین نکته‌ی بعدی است که بایدمورد توجه قرارگیردو تاحد امکان مورد بررسی قرارگیرد. حتی در فروشگاه‌های اینترنتی که تمامی اصول امنیتی روز در آن رعایت وصورت میگیرد ، ممکن است به دلایل مختلف ونابه هنگام وغیر قابل پیشبینی  مورد حمله و تهدید امنیتی قرار بگیرند. آمادگی وپشتیبانی  در جهت انجام واکنش سریع و موثر در چنین مواقعی لازم و حیاتی می باشد

امنیت اطلاعات کاربران

امنیت اطلاعات در فروشگاه اینترنتی - هنارک

نکته بعد و لازم به ذکر دیگر در مورد امنیت در فروشگاه‌های اینترنتی این نکته می باشد که حفظ و نگهداری از اطلاعات شخصی کاربران مانند شماره‌های تماس، اطلاعات مالی و بانکی ، اطلاعات خریدها و سبد سفارش، اطلاعات نشانی و سایر اطلاعات مطرح می باشد که معمولا در هنگام خرید و ثبت سفارش  اینترنتی از کاربر دریافت و ثبت می‌شود.

عدم نگهداری وبی دقتی وبی توجهی  صحیح از این اطلاعات  مهم می‌تواند سبب ایجاد خسارت‌های سنگین و جبران نا پذیر نه تنها به مشتریان وسفارش دهندهگان ، بلکه به اعتبار و جایگاه فروشگاه شوند.

 

 

امنیتی اینترنتی و موفقیت در فروش

موفقیت در تجارت الکترونیک و آنلاین و موفقیت در فروش آنلاین و مجازی به مجموعه‌ای از شرایط و قابلیتهای  وابسته است. برخی از این شرایط مستقیما به محصول و سبد کالا  مرتبط هستند و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم در جلب اعتماد، رضایت و نظر مشتریان نقش دارند و اثرگذار می باشند.

مشتریان علاوه بر بحث قیمت، با اعتماد بر حس درونی خودو علاقه خود ،‌ برای خرید یا عدم خرید از یک فروشگاه اینترنتی و آنلاین  تصمیم‌گیری و عمل می کنند .بنابراین هر عاملی ویا دلیلی  که بتواند حس بهتر ویا بالاتر ومهم تری به مشتری بدهد می‌بایست در فروشگاه آنلاین به کار گرفته شود. امنیت اینترنتی و انتقال این حس امنیت به مصرف کننده ویا خریدار  یکی از عوامل مطرح وقابل توجه می باشد

اما در قبال این موارد مطرح که به عهده سایت و فروشگاه اینترنتی می باشد مواردی مطرح می باشد که به عهده خود

 مصرف کننده و یا خریدار می باشد تابتواند با رعایت این موارد بتواند بهترین خرید را داشته باشد وامنیت خرید خود را

تضمیین کند ولذت ببرد.

 

شخص ویا سایتی را که ازان خرید می کنید بشناسید

  • قبل از این که خریدی انجام دهید،و سفارشی صورت بگیرد آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی ومجازی  را بررسی کنید و نسبت به واقعی بودن آن اطمینان حاصل را پیداکنید
  • . به این منظور که اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید و یا به مشکلی در زمینه خرید برخورد کردید، باداشتن  آدرس و شماره تلفن در دست به آنها مراجعه کنیدو  مشکل خود را بر طرف کنید. راه حل ما نماد اعتماد است که از طرف وزارت صنایع و معادن به فروشگاه های ثبت شده  در آن وزارت اعطا می شود بعد اقدام به خرید کنید

کالائی را که در حال خرید وسفارش آن هستید، بشناسید

  •   یک نسخه نهایی از شرایط و ویژگی های محصول را که فروشنده تهیه کرده است، را به دقت مطالعه وبررسی  کنید حتی اگر این کار برای شما خسته کننده و طاقت فرسا  باشد و یا اگر زمان بر باشد.
  •   شرایط و ویژگی ها  قابلیتها را به دقت  و به بهترین نحو ممکن مورد بررسی قرار دهید اگر شما از محصول راضی نیستید،ومورد علاقه تان نیست  آیا می توانید آن را برگردانده و پول خود را دریافت کنید؟ایا همچنین شرایط وامکاناتی وجود دارد ؟ هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است، را ذخیره کرده و از آنها پرینت بگیریدو در نزد خود نگه دارید
  •   کارت های هدیه را از مراکز و مکانهای خریداری و تهیه کنید که می شناسید و به آنها اعتماد دارید از خرید کارت از سایت های آنلاینی که مانند یک حراجی و دست فروش کار می کنند،بپرهیزید وخودداری کنید. زیرا این کارت ها می توانند تقلبی و غیر قابل اعتبار وارزش باشند پس تا حد امکان یا خریداری نکنید و یا دقت لازم در در جهت صحت واقعی بودن سایتها بکار ببرید.

 

در حفاظت از اطلاعات شخصی خود حساس و تیز بین  باشید

  • اطلاعات کارت اعتباری خود یا سایر اطلاعات مالی خود را در قبال خرید و دریافت جدیدترین اسباب بازی، کارت هدیه رایگان، یک شغل فصلی و یا اجاره (یک محل) برای تعطیلات در اختیار شخصی که نمی شناسید، قرار ندهیدتاحد امکان واقع بین باشید به دنبل چرای مثال باشید…….
  •  اطلاعات مالی خود را از طریق نامه الکترونیک ارسال نکنید. نامه الکترونیک روشی مطمئن برای انتقال شماره کارت اعتباری، شماره حساب بانکی و یا شماره تامین اجتماعی نیست ونبوده .
  •  بر روی لینک موجود در نامه الکترونیک کلیک نکنید. شرکت هایی که فعالیت آنها مشروع و قانونی است، اطلاعات مالی شما را از طریق نامه الکترونیک یا پیام های پاپ آپ درخواست نمی کنند خواستارچنین کاری نمی باشند…..

 

سیاست حفظ اسرار و اطلاعات  را به دقت مطالعه و بررسی کنید.

●  سیاست حفظ اسرار و اطلاعات  ممکن است طولانی و بلندباشد و خواندن آن زمان بر باشد، اما می تواند اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد.پس ارزش وقت گذاشتن را دارد  برای مثال وب سایت چه نوع اطلاعات شخصی را جمع آوری می کند، صاحبان و اپراتورهای سایت چگونه قصد دارند از این اطلاعات استفاده کنند. اگر نمی توانید سیاست حفظ اسرار سایت را پیدا کنید و یا آن را درک نمی کنید و قوانین آن را متوجه نمی شوید و برایتان قابل درک و فهم نمی باشد، به فکر انجام معاملات تجاری خود در جای دیگری باشید و بگذارید که سایت (صاحبان سایت ) بداند و به این نکته دست پیداکنندکه شما چه فکر و نظری دارید.

 

حواشی خرید.

 

●  با دانستن نام سازنده یک کالا ویامحصول و شماره مدل، می توانید ویژگی هاو قابلیتهای  این کالا را به صورت جز به جز و دقیق با سایر کالاهای مشابه مقایسه کنیدو برای شماباز کند. بعضی از خرده فروشان کالا را به قیمتی که سایر رقبا می فروشند، وارد بازار می کنند و یا حتی قیمت آن را پایین تر هم می آورند. بسیاری از بازرگان ها، نه همه آنها، امسال هزینه ای بابت خرید کالا پرداخت نمی کنند. پس بنابر این هزینه ارسال کالا را نیز در مجموع هزینه ها را در نظر بگیرید. اگر شما در اینترنت  و دنیایی مجازی سفارش خرید کالا می دهید و محل فروشگاه را انتخاب می کنید، هزینه پارکینگ و حمل و نقل عمومی را نیز در نظر بگیرید وبعد دست به خرید بزنید در واقع باید همه ی جوانب را در یک خرید در نظربگیرید….

 

آیا باید خرید خود را از طریق شبکه  WiFi عمومی (شبکه ای که رمز ندارد) انجام دهید

WiFi تا زمانی که مطمئن نشوید و نشده اید که یک نقطه دسترسی ابزارهای امنیتی موثر و کافی و لازم را دارد، ممکن است نخواهید اطلاعات حساس خود مانند شماره کارت اعتباری تان را از طریق آن شبکه ارسال کنید پس بنابراین دقت لازم را بجا آورید.

 

مبلغ پرداختی  را از طریق کارت اعتباری یا کارت هزینه پرداخت کنید

این ابزارها از بهترین و اثر گذارترین روش ها وشیوها برای محافظت و حمایت از استفاده کننده و خریدار  می باشد .

● , ارسال پول از طریق سیستم مخابراتی می تواند ریسک داشته باشد. همانند ارسال وجه نقد، اگر یک بار ارسال شود، دیگر ارسال شده است. شما نمی توانید آن را برگردانید.

●  خرید در اینترنت و استفاده از ابزارهای شبه نقد مانند چک شخصی و…. می تواند ریسک داشته باشد. وجای برگشتی وجود ندارد تنها زمانی از این ابزارها استفاده کنید که شخصی که با او معامله می کنید، را می شناسید.ومورد اعتمادشماباشد

محصولات رایگان می تواند برای شما هزینه اور باشد!!

●  محافظ صفحه، کارت های الکترونیک و سایر دانلودها در فضای اینترنت می توانند، حامل ویروس های خطرناک باشند. نرم افزارهای ضد ویروس و ضد جاسوسی خود را همراه با نرم افزار دیواره آتش همواره به روز و فعال نگه دارید با تمامی موارد مطرح شده بازهم مواردی وجود دارد که به امنیت یک فروش اینترنتی کمک کند .

 

 

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دزدگیر فروشگاهی
6 سال قبل

ممنون از وبلاگ خوبتون. به سایت ما هم حتما سر بزنید

نامجو
7 سال قبل

عالیههه . کاش خرید آنلاین به کلی جا می اقتاد و هر دو منفعت ببرند. تشکر از مقاله خوبتون