راهنمای خرید لپ تاپ , نکات اساسی در انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ

0
1079

راهنمای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپخرید لپ تاپ کار چندان ساده ای نیست و اکثر خریدارن به تنهایی در مورد خرید لپ تاپ تصمیم گیری نمی کنند. اکثر کاربرانی که با فروشگاه اینترنتی هنارک تماس می گیرند و لیست قیمت لپ تاپ را از ما می خواهند، اکثرا درباره ی ویژگی ها و مشخصات لپ تاپ نیز سوال یا در واقع تردید دارند. عده ای هم هستند که د رانتخاب برند هنوز به نتیجه نرسیده اند. البته از آنجایی که خرید لپ تاپ بستگی زیادی به قیمت لپ تاپ دارد و می توان قیمت لپ تاپ عامل محدود کننده ی قوی در خرید لپ تاپ دانست، از این رو پیشنهاد می شود که قبل از هر کاری باید ابتدا بودجه ی در نظر گرفته شده برای خرید را محاسبه کنید و با توجه به بودجه ی تعیین شده، لپ تاپ مودر نظر و هم قیمت را تعیین نمایید. حال که بودجه ی خود را تعیین کردید، سپس نیازهای اساسی و انتظاراتتان را از لپ تاپ بررسی نمایید و بعد از اینکه مطمئن شدید از لپ تاپ چه می خواهید، خواسته هایتان را ردیف و دسته بندی کنید، چرا که با توجه به نوع خواسته هایتان است که می توانید لپ تاپی مناسب و کاربردی برای خود بخرید. علاوه بر این موارد هنگام خرید باید به مشخصات فنی لپ تاپ هم توجه کنید، cpu یا پردازنده ی لپ تاپ، حافظه ی رم ram لپ تاپ، عمر باتری لپ تاپ، پردازنده ی گرافیکی لپ تاپ، هارد یا حافظه ی داخلی لپ تاپ و برخی دیگر از این موارد.  فروشگاه اینترنتی هنارک لیست کاملی از راهنمای خرید لپ تاپ، که شامل راهنمای خرید لپ تاپ اچ پی، راهنمای خرید لپ تاپ ایسوس، راهنمای خرید لپ تاپ استوک، راهنمای خرید لپ تاپ سامسونگ و …می شود جهت خرید دقیق تر شما ارائه کرده است.

پردازنده

یکی دیگر از نکات در راهنمای خرید لپ تاپ بررسی پردازنده ی مرکزی یا همان cpu در واقع مغز متفکر کامپیوتر و لپ تاپ شماست. پردازنده  مرکزی وظیفه ی پردازش اطلاعات را بر عهده را دارد. پردازنده cpu با اجرای عملیات و انجام محاسبات و اجرای سریع برنامه ها نقش مهمی در تعیین کیفیت و قدرت لپ تاپ دارد. پردازنده ها در واقع چیپست های مربعی کوچکی هستند که بر روی مادبرد لپ تاپ یا کامپیوتر یا موبایل قرار گرفته اند. پردازنده داخل سوکتی از جنس پلاستیک قرار دارد، این سوکت قسمتی است از مادبرد و ارتباط بین مادربرد و پردازنده توسط این سوکت ممکن می شود. کار اصلی پردازنده، پردازش اطلاعاتی است که از رم دریافت می کند. نحوه ی کارکرد پردازنده ها را می توان در سه مرحله دسته بندی کرد، مرحله ی Fetch و مرحله ی Decode و مرحله ی Execute. فچ Fetch که اولین مرحله ی شروع عملیات پردازنده است، شامل دریافت اطلاعات و دستورات می شود. اطلاعات بصورت اعدادم و ارقام پیچیده از رم به پردازنده انتقال داده می شوند. مرحله ی دیکد Decode بعد از ثبت دستور فچ شروع می شود. در مرحله ی دیکد اعداد و ارقام به سیگنال هایی با قابلیت عبور از سی پی یو تبدیل می شوند. اجرا کردن Execute هم دستوراتی که از رم دریافت شده و دیکد شده اند برای اجرا به قسمت مربوطه در پردازنده فرستاده می شوند.

تعداد هسته ها

یکی از عواملی که بر روی سرعت و قدرت پردازش اطلاعات یک پردازنده تاثیر می گذارد، تعداد هسته های آن است. چند هسته ای بودن پردازنده عاملی مهم است ه سرعت کامیپوتر و لپ تاپ مستقیما به آن وابسته است. پردازنده بر اساس تعداد هسته به چند دسته تقسیم می شوند، پردازنده های 7 هسته ای، پردازنده های 5 هسته ای، پردازنده های 3 هسته ای، پردازنده های دو هسته ای پردازنده ی تک هسته ای. وقتی گفته می شود، پردازنده ای دو هسته ای است، یعنی از دو عدد cpu مجزا تشکیل شده است و این به آن معناست که هر چه تعداد هسته های یک پردازنده بیشتر باشد، سی پی یو امکان پردازش چندین عملیات را بصورت همزمان دارد، یعنی در آنِ واحد می توان چندین کار و عملیات را پردازش کند. در نتیجه با افزایش تعداد هسته های پردازنده هم سرعت انجام عملیات پردازشی بالا می رود و هم عملکرد پردازنده افزایش می یابد. البته این نظریه همیشه صادق نیست و به فرکانس و سرعت پردازنده بستگی دارد. پردازنده های اینتل معمولا به صورت Core i3، core i5، core i7 نامگذاری می شوند. عدد بعد از حرف i تعداد هسته های پردازنده را نشان می دهد و خبر از چند هسته ای بودن پردازنده ی لپ تاپ می دهد.

پردازنده های اینتل چند هسته ای

فرکانس و سرعت پردازنده

فرکانس پردازنده یا کلاک پالس پردازنده چیست! این ویژگی در واقع معیاری است که بر اساس آن سرعت پردازنده بیان می شود و واحد آن گیگاهرتز می باشد. برای نمونه زمانی که گفته می شود یک پردازنده ی 2.4 گیگاهرتزی به این معناست که این پردازنده می تواند در هر ثانیه 2.4 میلیارد دستور را اجرا کند. بنابراین فرکانس پردازنده نیز در تعیین سرعت اجرای دستورات نقش مهمی دارد. نکته ای که باید هنگام مطالعه راهنمای خرید لپ تاپ بدانید، این است که سازنده ی پردازنده cpu کدام شرکت است! این روزها اکثر لپ تاپ ها دارای پردازنده های اینتل intel هستند و تعدادی هم از پردازنده ی AMD بهره می برند.

حافظه ی کش

مورد دیگری که در پردازنده اهمیت دارد، پارامتری به نام حافظه ی کش cashe است. حافظه ی کش در واقع حافظه ی کوچکی است که در پردازنده جاسازی شده است و هر چه تعداد کش های آن بیشتر باشد سرعت اجرای عملیات نیز بالاتر خواهد رفت. حافظه ی کش یا حافظه ی موقت جایی است که دستورالعمل های تکراری و مورد استفاده در آن ذخیره می شوند. حافظه ی کش از این رو مهم است که پردازنده برای اجرای بسیاری از دستورالعمل های تکراری لزومی ندارد حتما هر بار به حافظه ی ram مراجعه کند، بلکه با تکیه بر حافظه ی کش می تواند در کمترین زمان درخواست را اجرا نماید. بنابراین هنگام خرید لپ تاپ به تعداد هسته ها، سرعت و فرکانس پردازنده، حافظه ی کش توجه کنید. برای همین قبل از خرید حتما باید راهنمای خرید لپ تاپ را مطالعه و بهترین لپ تاپ با مشخصات و قیمت مناسب خرید نمود

 

رم RAM چیست و چرا اهمیت دارد؟

رم RAM در واقع حافظه ای است برای نگهداری موقت اطلاعات و کوتاه شده و مخفف عبارت ( Random Access Memory ) است. رم RAM حافظه ایست با قابلیت نشتن و خواندن و وظیفه ی اصلی اش حفظ کردن داده ها بصورت موقت می باشد. رم دارای خازن هایی برای نگهداری داده است و اطلاعات از رم به cpu انتقال داده می شوند تا در آنجا پردازش گردند. از آنجایی که رم دارای سرعت بالاتری نسب به سایر حافظه هاست از این رو اطلاعات سریعا به پردذازنده انتقال داده می شوند و در آنجا پردازش می شوند. البته این تنها کار حافظه ی رم ram نیست، این حافظه کار مهمی دیگری نیز دارد و آن هم این است که به عنوان واسط بین پردازنده و حافظه ی جانبی ( هاردیسک ) قرار می گیرد. یعنی بعد از اینکه اطلاعات توسط پردازنده پرداز شدند و به عنوان خروجی پردازنده به حافظه ی جانبی انتقال داده می شوند، در این مرحله حافظه ی جانبی سرعت کمتری نسبت به پردازنده دارد و به همین دلیل زمانی که با خروجی دیگری از پردازنده مواجه می شود هنوز خروجی اول را ذخیره نکرده است و مشغول ذخیره سازی آن است. بنابراین در این حالت حافظه ی موقت ram ئارد عمل می شود و بین پردازنده و حافظه ی جانبی می ایستد. و به این ترتیب خروجی ها ابتدا به ram انتقال داده می شوند و سپس به ترتیب در حافظه ی جانبی ذخیره می شوند. بنابراین بیشتر بودن حافظه ی رم به معنای سرعت بالای پردازش اطلاعات است. معمولا لپ تاپ ها اکثرا دارای حافظه ی رم 4 گیگابایتی هستند. معمولا سازنده های مطرحی که در زمینه ی ساخت رم ram نیز فعالیت می کنند، شامل samsung، kingmax، micron، Kingston و … می شوند.

پردازنده ی گرافیکی GPU

یکی دیگر از اصول راهنمای خرید لپ تاپ بررسی پردازنده ی گرافیکی GPU کوتاه شده ی عبارت ( Graphics Processing Unit ) است و به معنای واحد پردازش گرافیک است. پردازنده ی گرافیکی برای پردازش کردن تصاویر در کارت گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. پردازنده ی گرافیکی در واقع یک چیپ الکترونیکی است که کار اصلی اش پردازش تصویر است، اگر پردازنده ی گرافیکی موجود نبود هیچ یک از لپ تاپ ها و کامپیوترها قادر به نمایش دادن تصویر بر روی نمایشگر خود نبودند. عملیات پردازش تصاویر به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارد و برای همین پردازنده های گرافیکی دارای تعداد هسته های زیادی هستند. بصورت کلی دو نوع پردازنده ی گرافیکی داریم، کارت گرافیک و گرافیک تعبیه شده؛ یکی از پردازنده های گرافیکی بصورت مستقل از مادربورد و پردازنده ی مرکزی عمل می کند ( کارت گرافیک ) و نوع دیگر پردازنده ی مرکزی به پردازنده ی مرکزی و مادربورد چسبیده است ( گرافیک تعبیه شده ). حال که متوجه شدید کارت گرافیک یا پردازنده ی تصویری در واقع در بین پردازنده و صفحه نمایش قرار دارد. کارت گرافیک ها نیز مانند پردازنده های مرکزی cpu دارای مشخصه های مهمی از قبیل فرکانس و حافظه است. هر چه مقدار حافظه ی کارت گرافیک و فرکانس آن بیشتر باشد در واقع قدرت و سرعت پردازنده نیز افزایش می یابد. سازنده هایی که در تولید کارت گرافیک فعالیت می کنند، کارت گرافیک انویدیا nvidia و اینتل intel و   AMD… هستند.کارت گرافیک ها دارای حافظه ی اختصاصی هستند که مستقل از حافظه ی رم Ram مورد استفاده قرار می گیرد. میزان حافظه ی کارت گرافیک ها معمولا 1 گیگابایت یا 2 گیگابایت است که از پس انجام کارها و امور برمی آید.

 

صفحه نمایش و باتری لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپلپ تاپ ها معمولا بر اساس سایز نمایشگر نیز تقسیم بندی می شوند. یعنی لپ تاپ های 11 اینچی، لپ تاپ های 14 اینپی و لپ تاپ های 15 اینچی و 17 اینچی و …اندازه ی صفحه نمایش لپ تاپ به کارآیی لپ تاپ بستگی دارد و به نیاز شما برمی گیردد که برای انجام چه عملیاتی می خواهید لپ تاپ بخرید، اگر انجام بازی و تماشای فیلم یکی از خواستنی ترین کارهای شماست، پس لپ تاپ با نمایشگر با کمتر از 15 اینچ نخرید؛ چرا که بازی و تماشای فیلم در نمایشگر کوچک هیچ لطفی ندارد.

 

معمولا رایج ترین اندازه ی صفحه نمایش لپ تاپ ها 15.6 اینچی است که این روزها بیشتر از دیگر اندازه ی نمایشگرها طرفدار دارد. از نظر کیفیت تصویر هم معمولا رزولوشن نمایشگر لپ تاپ ها بین کیفیت اچ دی hd ( 1366 در 768 پیکسل ) و کیفیت تصویر فول اچ دی full hd ( 1920 در 1080 پیکسل ) است و البته روز به روز به تعداد لپ تاپ های فول اچ دی افزوده می شود. افزایش اعداد افقی و عمودی به معنای افزایش پیکسل در خطوط افقی و عمودی تصویر است و در واقع به معنای افزایش کیفیت تصویر می باشد. باتر لپ تاپ  از دیگر مشخصه هایی است که هنگام خرید لپ تاپ اکثرا به آن توجه می کنند و واقعا هم موضوع مهمی است. لپ تاپ ها برخلاف کامپیوترهای شخصی که به برق وصل می شوند و تنها با استفاده از جریان برق کار می کنند، از باتری برخوردارند باتری های به کار برده شده در لپ تاپ نیز ظرفیت های متفاوتی دارند، ظرفیت باتری لپ تاپ بر اساس میلی آمپر ساعت بیان می شوند و هر چه عدد مربوط به ظرفیت باتری بیشتر باشد، نشان دهنده ی ظرفیت بالاتر است. پورت ها و اتصالات لپ تاپ از دیگر مشخصه ی لپ تاپ است و می توان آن را در بخش های اساسی راهنمای خرید لپ تاپ جای داد . با مجهز بودن لپ تاپ به درگاه های خروجی و ورودی متفاوت و متنوع می توان انواع دستگاه ها و دیوایس های دیجیتالی را به لپ تاپ متصل نمود. پورت های usb و پورت hdmi و اسلات کارت حافظه ، میکروفون، وبکم و سایر درگاه های دیگر…

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

برای خرید لپ تاپ مخصوص گیم نیازی به پرداخت هزینه ی اضافی نیست و اگر خوب انتخاب کنید می توانید با هزینه ای به صرفه لپ تاپی مناسب و مخصوص گیم بخرید. می دانید که لپ تاپ های گیمینگ سهم زیادی از بازار لپ تاپ را از آن خود کرده اند و اگر کسی بخواهد برای خرید لپ تاپ به بازار سر بزنید یقینا با گزینه های زیادی روبه رو خواهد شد. لپ تاپ گیمینگ فارغ از برند و اندازه و برخی مشخصه های دیگر، باید ویژگی ها و مشخصات فنی خاصی داشته باشد، کارت گرافیک و پردازنده از جمله مهمترین ویژگی های لپ تاپ گیمینگ است که باید از قدرت بالایی برخوردار باشند. لپ تاپ گیمینگ یا لپ تاپ معمولی! این سوالی است که اکثر خریدارن باید به آن پاسخ دهند. لپ تاپ گیمینگ چیست و چه تفاوتی با دیگر لپ تاپ ها دارد! لپ تاپ گیمینگ در واقع لپ تاپی است که دارای پردازنده ی قدرتمند و اجزای پردازشی قوی است و از پس پردازش و اجرای انواع بازی های سبک و سنگین برمی آید. معمولا سازنده ها برای لپ تاپ های گیمینگ خود از جدیدترین امکانات و قدرتمندترین پردازنده ها بهره می گیرند، تا لپ تاپی همه فن حریف و قدرتمند طراحی و تولید کنند. توجه داشته باشید که یک لپ تاپ گیمینگ باید حداقل دارای پردازنده ی قدرتمند 5 هسته ای CORE I5 باشد، این پردازنده با این تعداد هسته می تواند برای یک لپ تاپ گیمینگ مناسب باشد و قدرت و سرعت لازم برای اجرای بازی های سنگین را داشته باشد. کمتر از این تعداد هسته لپ تاپی قدرتمند برای اجرای بازی نخواهد بود، بنابراین هنگام خرید به این مورد توجه داشته باشید، البته نا گفته نماند که پردازنده ی 7 هسته ای core i7 بی نظیر و حرفه ای است و اگر مسئله ی پول و هزینه ی آن برایتان چندان مطرح نیست، از خیرد لپ تاپی با با پردازنده ی core i7 نگذرید؛ چرا که تا چندین سال خیالتان را از خرید لپ تاپ راحت می سازد. کارت گرافیک موردی است که قدرت لپ تاپ را تحت تاثیر قرار می دهد، کارت گرافیک مناسب برای این لپ تاپ ها باید هم حافظه ی بالا و هم فرکانس بالایی داشته باشند. قیمت لپ تاپ های مخصوص بازی متفاوت است و لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت و میان رده و بالارده هم در بازار موجود است.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

 

در نهایت

در نهایت توصیه می کنیم که بازی برندها را زیاد جدی نگیرید و بیشتر از اینکه برند و لوگوی درج شده بر روی لپ تاپ برایتان اهمیت داشته باشد به پارامترهای ذکر شده توجه کنید تا بتوانید لپ تاپی ایده آل و کاربردی با قیمت مناسب بخرید. فروشگاه اینترنتی هنارک لیستی از انواع لپ تاپ های ایسوس، اچ پی، دل، لنوو، ایسر،اپل و … را در شاخه ی لپ تاپ گنجانده است. با مشاهده ی راهنمای خرید لپ تاپ اچ پی، راهنمای خرید لپ تاپ ایسوس، راهنمای خرید لپ تاپ دل، راهنمای خرید لپ تاپ لنوو و راهنمای خرید لپ تاپ اپل با امکانات و مشخصات متفاوت لپ تاپ ها آشنا شوید و در نهایت با خواند نقد و بررسی های نوشته شده در سایت انتخاب کرده و خرید کنید. هدف ما از نوشتن این راهنمای خرید، بالا بردن اطلاعات عده ای از کاربران است که جویای یافتن تخصص در زمینه ی خرید لپ تاپ می باشند.

همچنین می توانید برای مطالعه بیشتر برای راهنمای خرید لپ تاپ کلیک نمایید .

 

 

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها