اکسپرس کارت Express Card چیست و چه کاربردی دارد؟

1
2797

اکسپرس کارت Express Card ؟

در حال حاضر برخی از پورت ها قدیمی شده و دیگر استفاده نمی شوند و از لپ تاپ ها  کامپیوترها حذف شده اند. اما پورتی مانند اکسپرس کارت Express Card هنوز هم در لپ تاپ ها و کامپیوترها استفاده می شود. اکسپرس کارت برای اتصال دستگاه های جانبی به  لپ تاپ یا کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرند. در کل دو نوع اکسپرس بر روی لپ تاپ ها مشاهده می شود که تفاوت آنها به اختلاف اندازه ی آنها مربوط می شود. دو مدل پورت به نام های اکسپرس کارت 34 و اکسپرس کارت 54 وجود دارد، که یکی از آنها دارای عرض 34 میلی متری و یکی عرض 54 میلی متری دارد. درگاه 34 میلی متری تنها از کارت های 34 میلی متری پشتیبانی می کند؛ اما درگاه اکسپرس کارت 54 از کارت های 34 و 54 میلی متری نیز پشتیبانی می نماید.پورت اکسپرس کارت Express Card چیست

جالب است بدانید که Express Card برای اولین بار در سال 2003 معرفی شد، این پورت توسط شرکت PCMCIA تولید شده که در اکثر لپ تاپ ها قابل مشاهده است. این پورت در واقع جایگزین مناسبی برای PC card می باشد، که سرعت بالا و ولتاژ مصرف کمتر و کارایی بیشتری دارد. همچنین اکسپرس کارت بصورت سری به مادربورد وصل می شود و برخلاف oc card ها که بصورت موازی به مادربورد وصل می شوند، از طریق یکی از دو پورت usb یا pc express به مادربورد بصورت سری وصل می شوند. اگر از طریق usb این اتصال صورت گیرد، سرعت انتقال داده 400 مگابایت بر ثانیه می باشد و اگر از طریق pci express به مادربورد وصل گردد، سرعت انتقال اطلاعات 2.5 گیگابایت بر ثانیه است. قابلیت Hot Plugging  این امکان را فراهم کرده، تا بدون خاموش کردن سیستم کارت را وارد یا خارج کرد.

اکسپرس کارت تعبیه شده بر روی لپ تاپ ها نیازی به درایور ندارند، اکسپرس کارت بلافاصله پس از اتصال کارت ها به لپ تاپ انها را شناسایی خواهد کرد و دیگر نیازی نیست درایور را نصب کرد. اکسپرس کارت ها دارای وزن کمتری نسبت به pc card ها می باشند و ابعاد کوچک تری نیز دارند. میزان مصرف انرژی در اکسپرس کارت بسیار کاهش یافته است.

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شنهن
2 سال قبل

عالی . ممنون از مقاله خوبتون