کدام پردازنده بهتر است، اینتل یا AMD؟

0
1038

پردازنده اینتل یا AMD ؛کدام پردازنده بهتر است؟

پردازنده اینتل یا AMD ؛ قسمت سخت افزاری هر کامیپوتر و لپ تاپ و گوشی و … یک پردازنده به عنوان مغز اصلی دستگاه دارد. CPU در واقع واحد پردازش مرکزی دستگاه نامیده می شود. تمامی اطلاعات توسط CPU پردازش خواهند شد. مطمئنا به هنگام خرید لپ تاپ سوالات زیادی در ذهن شما شکل می گیرد، کدام CPU بهتر است، کدام پردازنده برای بازی مناسب تر است، کدام پردازنده برای کارهای گرافیکی مناسب تر است؟ و هزاران سوال دیگر…. دو شرکت بزرگ تولید کننده ی پردازنده اینتل Intel و AMD در حال حاضر بالاترین رقابت را با هم دارندو وظیفه ی تولید پردازنده برای کامپیوترها و لپ تاپ ها را بر عهده دارند. هر دو شرکت سازنده انواع مختلف پردازنده را در سری های متنوع برای انجام کارهای مختلف تولید نموده اند. هر پردازنده دارای ویژگی های خاصی می باشد که لازم است این ویژگی ها و مشخصات را بررسی کنیم. برای آشنایی با قطعات و مشخصات لپ تاپ می توانید به لینک مراجعه نمایید.

شرکت اینتل در سال 1968 راه اندازی شد، موسس این شرکت معتبر رابرت نویس و گوردون بودند که در سال 1970 قوی ترین تراشه ی را با نام 8086 را تولید و روانه ی بازار کرد.این تراشه ها برای اولین بار تحولی عظیم در فناوری ایجاد کردند. از سری پردزانده های اینتل می توان به سری پنتیوم و زئون و Intel core و duo 2core اشاره کرد، که برای سرور و رایانه های کوچک استفاده می شوند. شرکت AMD نیز در سال 1969 تاسیس شده، این شرکت پردازنده های گرافیکی و پردازنده مرکزی کامپیوتر و پردازنده ی ورک استیشن Workstation و … را تولید می کند. امروزه ما شاهد پردازنده های قدرتمند نسل هشتم و نهم اینتل هستیم که با نام Core i9 روانه ی بازار شده اند.amd نیز پردازنده های قدرتمند خود را با نام رایزن ryzen تولید کرده است. هر دوی این شرکت ها پردازنده های قدرتمند با امکانات قدرتمند را تولید می کنند و در حال رقابت سنگین با یکدیگر هستند.

مقایسه ی پردازنده اینتل و AMD از نظر تعداد هسته ها

می دانید که یکی از ویژگی های مهم در خرید پردازنده به تعداد هسته های آن مربوط می شود، هر چه تعداد هسته بیشتر باشد، یعنی پردازنده بیشتر و کارآیی و عملکرد پردازنده بهبود بیشتری می یابد. هسته در واقع پردزانده است که عملیات پردازشی را انجام می دهد و به دلیل اینکه به کار گرفت پردازنده ی جداگانه هزینه ی زیادی در پی دارد، از این رو سازنده های پردازنده به فکر افزایش تعداد هسته های پردازنده افتادند که به دلیل نزدیکی به هم و فاصله ی کمی که از هم دارند، عملکرد بهتری نیز داشته و سرعت پردازش بالایی را در پی خواهند داشت. می دانید که پردازنده ها برای پردازش به هسته نیاز دارند. هر چه تعداد هسته های پردازنده بیشتر باشد، کارآیی لپ تاپ نیز بالاتر خواهد رفت.

هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد عملکرد پردازنده در پردازش کارها بصورت همزمان نیز بیشتر می شود. بنابراین برای پردازش همزمان اطلاعات سنگین به پردازنده ای با تعداد هسته ی بیشتر نیاز خواهید داشت. برای لپ تاپ هایی که نیاز به پردازش اطلاعات زیاد و سنگین بصورت همزمان دارند، تعداد هسته های بیشتری استفاده شده است. شرکت اینتل در پردازنده ی نسل هشتم core i8 از 6 عدد هسته پشتیبانی می کند و این در حالی است که پردازنده AMD Ryzen  1900x دارای 8 هسته می باشد، بنابریان مشخص است که لپ تاپ دارای پردازنده ی AMD با تعداد هسته ی بیشتر برای کارهایی که نیازمند پردازش های همزمان هستند، گزینه ی بهتری است. از جمله کارهایی که نیاز به پردازش های همزمان دارند، افترافکت و پریمایر و برنامه های ویرایش و تدوین فیلم و …هستند. پردازنده ی اینتل برای اجرا و پردازش کارهای سنیگین جداگانه بسیار عملکرد مفیدی دارد و پردازنده ی AMD نیز برای پردازش های سنگین بصورت همزمان عملکرد بهتری دارد. از نظر تعداد هسته ها می توان نتیجه گرفت که پردازنده اینتل یا AMD، پردازنده amd تعداد هسته ی بیشتری دارد.

پردازنده اینتل یا AMD

مقایسه ی پردزانده اینتل و AMD از نظر سرعت

می دانید که علاوه بر تعداد هسته های یک پردازنده، سرعت پردازنده نیز اهمیت ویژه ای دارد. سرعت پردازنده که آن را کلاک Clock speed نیز می گویند، مقیاسی برای اندازه گیری تعداد دور یا سیکل پردازنده در هر ثانیه است. واحد اندازه گیری سرعت پردازنده بر اساس هرتز Hrtz بیان می شود و معمولا گیگاهرتز است. اگر سرعت پردازنده ای 2 گیگاهرتز باشد، به این معنی است که پردازنده در 1 ثانیه 2 میلیارد دستور را پردازش خواهد کرد. با این حال هر چه سرعت پردازنده بیشتر باشد، نشان از توانمندی و قدرت بیشتر پردازنده دارد. بنابراین همزمان با بررسی و مقایسه ی سایر پارامترها در خرید لپ تاپ حتما به سرعت پردازنده نیز به عنوان موضوعی مهم نگاه کنید. گفتیم که تعداد هسته های پردازنده در پردازش اطلاعات مهم است، در واقع پردازنده از هسته برای پردازش اطلاعات استفاده می کند. هسته ها در واقع قطعات فیزیکی هستند که توسط پردازنده بصورت مجازی به دو هسته تقسیم می شوند. وجود دو هسته ی مجازی یعنی اینکه عملیات پردازشی به دو بخش کوچکتر تقسیم می شوند و هر یک از این عملیات پردازشی کوچک توسط هسته های مجازی بصورت همزمان پردازش می شوند.

پردازنده می تواند در هر لحظه تنها یک دستورالعمل را پردازش نماید. اگر پردازنده ای دو هسته ای باشد، در هر لحظه هر هسته ی پردازشی تنها یک دستورالعمل را پردازش خواهد کرد. همچنین پردازنده ی چهار هسته ای در هر لحظه 4 دستورالعمل را پردازش خواهد کرد. وقتی که دستورالعمل های زیادی به پردازنده برای پردازش می رسد، پردازنده شروع به تقسیم کار و زمان می کند و هر دستورالعمل را بر عهده ی هسته ای می گذارد. تکنولوژي Hyper Threading یک فناوری خاصی است که در پردازنده ها پشتیبانی می شود و به لطف آن هر پردازنده می تواند در یک لحظه دو درخواست و اطلاعات را پردازش نماید. یعنی با کمک این فناوری هر هسته دو دستورالعمل را پردازش خواهد کرد. اساس کار در این فناوری به این صورت است که سیستم عامل هر هسته را بصورت دو هسته ای می بیند که توانایی پردازش دو دستورالعمل را دارد. با این حساب هر هسته دارای دو مرکز پردازشی است و تعداد مراکز پردازشی دو برابر تعداد هسته هاست. یعنی پردازنده ی چهار هسته ای دارای ه مرکز پردازشی می باشد. از نظر تعداد مراکز پردازشی نیز پردازنده ی AMD به دلیل اینکه دارا تعداد هسته های بیشتری هستند از مراکز پردازشی بیشتری نیز برخوردارند. در جواب سوال پردازنده اینتل یا AMD باید گفت در این بخش تعداد هسته ها و همچنین تعداد مراکز پردازشی نیز پردازنده ی amd برنده است.

 

مقایسه پردزانده اینتل و AMD از نظر مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی از دیگر عواملی است که می توان در مقایسه ی بین پردازنده های اینتل و AMD به آن پرداخت. گفتیم که پردازنده ی AMD دارای تعداد هسته های بیشتری است و از این رو با افزایش تعداد هسته های پردازنده میزان مصرف انرژی نیز بیشتر می باشد. دلیل این امر به به کار گیری منبع تغذیه ی هر هسته برمی گردد. چرا که هر یک از هسته های پردازنده دارای منبع تغذیه ای جداگانه می باشند. این بدان معناست که لپ تاپ های دارای پردازنده ی AMD باید باتری قوی تری داشته باشند تا از پس شارژدهی لپ تاپ برآیند. این مورد یعنی مصرف بالای انرژی و در نتیجه مشکل شارژدهی کم باتری را می توان از نقاط ضعف پردازنده های AMD  دانست. در پردازنده های اینتل داستان متفاوت است، در پردازنده های اینتل تعداد هسته ها کمتر و تعداد مراکز پردازشی نیز کمتر است، در نتیجه مصرف انرژی کمتری دارند. بنابراین از نظر مصرف انرژی و شارژدهی پردزانده ی اینتل موفق تر عمل کرده و مصرف انرژی کمتری دارد. در جواب سوال پردازنده اینتل یا AMD به این بخش باید گفت پردازنده ی اینتل برنده است.

مقایسه ی پردازنده اینتل و AMD از نظر کارت گرافیک

کارت گرافیک هم یکی از قطعات اصلی در پردازش می باشد که معمولا بصورت مجزا به کار می رود، مگر در مواردی که کارت گرافیک با پردزانده یکپارچه بوده و از کارت کرافیک های intel hd باشد. اگر دقت کرده باشید، پردزانده های اینتل یا کارت گرافیک آنبورد یعنی اینتل اچ دی دارند، یا دارای کارت گرافیک های مجزای انویدیا NVIDIA هستند. در مورد پردازنده هایی که دارای کارت گرافیک یکپارچه هستند یعنی HD Graphics، عملکرد چندان بالایی ندارند؛ اما پردازنده هایی که کارت گرافیک مجزا دارند عملکرد بهتری ارائه می دهند. این نقظه ضعف کارت گرافیک های یکپارچه ی intel است که در پردزانده های AMD چنین نیست و پردازنده ی ای ام  دی با کارت گرافیک ام ای دی عملکرد قابل قبولی دارند.
به همین خاطر است که پردازنده های اینتل در لپ تاپهای با کاربری معمولی از پردازنده های گرافیکی اینتل HD Graphics بهره می برند ولی برای لپ تاپ های مخصوص بازی همراه پردازنده ی اینتل از کارت گرافیک مجزای انویدیا استفاده می کنند، که عملکرد حرفه ای داشته و ترکیب بسیار قدرتمندی را بوجود خواهد آورد. برای نمونه لپ تاپ گیمینگ اچ پی HP OMEN 15-CE198WM از پردازنده ی اینتل نسل هشتم مدل Intel Core i7 (8th Gen) 8750H پشتیبانی می کند و دارای کارت گرافیک مجزای انویدیا مدل NVIDIA GeForce GTX 1060 می باشد. که ترکیب بسیار قدرتمندی را بوجود آورده اند. اما پردازنده ی AMD با کارت گرافیک خود هماهنگی بیشتری داشته و می تواند عملکرد رضایت بخشی ارائه دهد. برای نمونه لپ تاپ اچ پی الیت بوک 735 G5 دارای پردازنده ی AMD Ryzen 7 2700U بوده و کارت گرافیک AMD Radeon Vega را نیز پشتیبانی می کند. در کل بر طبق آمار گیری های صورت گرفته، لپ تاپ های گیمینگ با پردزانده ی اینتل 82.63% را پوشش داده اند و لپ تاپ های گیمینگ با پردازنده ی AMD 17.34% را به خود اختصاص داده اند. شرکت ای ام دی پردزانده ی Ryzen 3000 را با ریزمعماری zen2 و فناوری هفت نانومتری عرضه کرده است،که مشخصا باید با بهبود چشمگیری همراه باشد. همچنین اینتل نیز بیکار ننشسته و او هم پردزانده ی 10 هسته ای خود را رونمایی کرده است. به نظر می رسد که نبرد و رقابت میان این دو غول پردازنده پایانی نداشته باشد و هر ساله سری های جدید با مشخصات جدید را رونمایی خواهند کرد.

مقایسه ی پردزانده اینتل و AMD از نظر قیمت

در نهایت قیمت پردزانده ها نیز با هم تفاوت هایی دارند، پردزانده ی اینتل intel دارای قیمت بالاتری نسبت به پردزانده های AMD می باشد و همین عامل باعث شده تا سازنده ها در لپ تاپ های ارزان قیمت خود از پردازنده های ارزان قیمت و معمولی AMD استفاده کنند. البته جدیدا AMD نیز قیمت پردزانده های جدید خود را که دارای تعداد هسته ی زیاد و سرکت فرکانس بالا هستند را افزایش داده است. اما در کل در مقایسه بین لپ تاپ های هم رده تنها با اختلاف پردازنده که یکی دارای پردازنده ی اینتل و دیگری با پردزانده ی amd ، قیمت لپ تاپ دارای پردازنده ی AMD پایین تر است.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها