DisplayPort چیست و چه کاربردی دارد؟

0
1363
دیسپلی پورت چیست و چه کاربرد هایی دارد

DisplayPort چیست؟

 دیسپلی پورت در واقع پورتی نسبتا جدید و پیشرفته است، که از آن برای اتصال نمایشگر و تلویزیون به لپ تاپ و کامپیورت و پلیرها و کنسول های مجهز به این پورت استفاده می شود. شاید با خودتان بگویید، که دیپلی پورت displayport که همان کارآیی hdmi را دارد و پس چرا باید هر دو در لپ تاپ ها و … وجود داشته باشند! سالهای زیادی از معرفی پورت hdmi می گذرد، پورت hdmi نیز که رابط چند رسانه ای بوده و برای انتقال غیر فشرده ی صدا و تصویر استفاده می شود. از زمان معرفی اچ دی ام ای تا به امروزسابقه ی کار با این پورت بسیار لذتبخش بوده و در اکثر وسایل دیجیتالی مانند تلویزیون، گوشی موبایل، پخش کننده ی بلوری و دی وی دی و کنسول بازی و دوربین و …از این پورت استفاده شده است. در واقع می توان گفت که هیچ کامپیوتری بدون این پورت کاربردی معنا ندارد، چرا که جهت اتصال کنسول بازی و پخش کننده به کامپیوتر بسیار لازم و ضروری می باشد. خب پورت hdmi که روشن شد حضورش در این سالها چقدر پر رنگ بوده است و چه اندازه کاربردی و ضروری بود؛ اکنون نوبت آن است که پورت دیجیتالی صوتی و تصویری دیگری را معرفی کنیم، که دیسپلی پورت displayport نامیده می شود. دیسپلی پورت نیز مانند پورت اچ دی ام ای برای انتقال محتوای تصویری با کیفیت hd و بالاتربه همراه صدا به کار می رود.

دیسپلی پورت چیست و چه کاربرد هایی دارد

تفاوت پورت HDMI با دیسپلی پورت

HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface یا رابط چندرسانه‌ای کیفیت بالا است و از زمانی که 6 غول دنیای الکترونیک یعنی کمپانی‌های هیتاچی، پاناسونیک، فیلیپس، سیلیکون ایمیج، سونی و توشیبا به سمت استفاده از آن حرکت کردند، بیش از 10 سال گذشته است. امروزه این پورت تحت لیسانس سیلیکون ایمیج در وسایل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر کمپانی‌ها باید در قبال استفاده از آن هزینه‌ای را به این کمپانی بپردازند. مشخصات این پورت هم توسط سیلیکون ایمیج به روز می‌شود. دیسپلی پورت نسبت به پورت Hdmi تفاوت هایی دارد، یکی از آنها به طول عمر و مدت زمان حضور آنها در دنیای دیجیتال مربوط می شود. دیسپلی پورت در سال 2006 معرفی شد در حال که پورت اچ دی ام ای از سال 2003 در وسایل دیجیتالی حضور دارد. در واقع displayport جایگزین پورت های آنالوگی مانند VGA شد. Displayport دارای 20 پین می باشد و دو نوع مختلف دارد، دیسپلی پورت و مینی دیسپلی پورت، اندازه ی کوچک آن در تبلت ها به کار می رود که ابعاد کوچکتری دارند. کابل دیپلس پورت، کابلی بسیار ساده است و دیسپلی پورت 1.2 می باشد که دارای پهنای باند مناسب و کافی برای انتقال محتوای تصویری با کیفیت فورکی اولترا اچ دی و نرخ نوسازی 60 هرتز را دارد. کابل دیپلی پورت از محتوای سه بعدی نیز پشتیبانی می کند و انتقال صدای چند کاناله را نیز ممکن کرده است. تنها ضعفی که در درگاه دیسپلی پورت مشاهده می شود، عدم وجود کانال برگشت صدا ARC می باشد، که باعث شده نتواند اطلاعات اترنت را منتقل کند.

 

یکی از ویژگی ها مهم پورت و کابل، به پهنای باند آن مربوط می شود. کیفیت تصویر انتقال داده شده رابطه ی مستقیمی با پهنای باند دارد. هر چه پهنای باند بیشتر، کیفیت تصویر انتقال داه شده نیز بیشتر می گردد. برای اتصال نمایشگری با پورت VGA کافی است از یک آداپتور ساده استفاده کنید، این آداپتورکابل دیسپلی پورت را به نمایشگر دستگاه دارای پورت VGA آسان کرده است.برای نمونه می توان بهر احتی لپ تاپ را به پروژکتر متصل نمود. پهنای باند دیسپلی پورت بسیار بالاست و کابل مسی 2 متری نیز از پس انتقال محتوای فورکی با دقت 2160×3840 پیکسل برمی آید و می تواند محتوای فورکی را انتقال دهد و این در حالتی است که طول کابل 2 متر باشد، زمانی که طول کابل را به 15 متر افزایش خواهیم داد، تنها محتوای فول اچ دی یعنی کیفیت 1080P را پشتیبانی می کند.

 

 

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها