پورت HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟

0
724
پورت hdmi چیست

پورت HDMI چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت HDMI یک رابط چند رسانه ای با وضوح بالاست، که کوتاه شده ی عبارت ( High-Definition Multimedia Interface ) می باشد، این عبارت به معنای انتقال محتوای صوتی و تصویری بصورت فشرده نشده است.  این پورت ارتباطی تصویر و صدا را با کیفیت بالا بوسیله ی کابل HDMI فراهم می آورد. در واقع برای اولین بار در سال 2003 این پورت به بازار عرضه شد و با کمک چندین شرکت بزرگ مانند سونی و فیلیپس و پاناسونیک و هیتاچی و …تولید گشت و برای استفاده در اختیار سازنده ها قرار گرفت. امروزه که از تولید رابط چند رسانه ای اچ دی ام ای سالهای زیادی می گذرد، دستگاه های زیادی از این رابط پشتیبانی می کنند، برای نمونه اکثر تلویزیون ها دارای این رابط چند رسانه ای هستند، لپ تاپ ها نیز از این پورت پشتیبانی می کنند، کنسول های بازی و پلی استیشن ها و کامپیوترها و سیستم های صوتی حرفه ای، دی وی دی پلیر و دیگر دستگاه های پخش کننده و گوشی های موبایل … پورت HDMI را ساپورت کرده و می توان با استفاده از یک کابل HDMI انتقال غیر فشرده و با کیفیت تصویر و صدا را انجام داد. گفتنی است که پورت HDMI در دستگاه های کوچک دارای ابعادی کمتر بوده و در اندازه ی کوچک تری تولید می شود که به آن mini hdmi گفته می شود.

پورت hdmi چیست و چه کاربردی دارد

پورت اچ دی ام ای از انتقال محتوای تصویری با کیفیت بالای فول اچ دی 1080p و سرعت رفرش ریت 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند و صدا را در 8 کانال صوتی با فرکانس 192 کیلورهرتز انتقال می دهد. حتی این پورت از فرمتهای صوتی پیشرفته نظیر دالبی دیجیتال و dts نیز پشتیبانی می نماید.

کابل اچ دی ام ای

درگاه اچ دی ام آی توسط کابل یا رابط استاندارد hdmi انتقال محتوا را انجام می دهد. کابل های نامبرده با 3 کابل Component Video و 6 کابل صدای آنالوگ برابر است و معادل آنها می باشد. همچنین سرعت انتقال داده در کابل hdmi بسیار بالا بوده و برای انتقال محتوای صوتی دالبی و تصویری فورکی و سه بعدی نیز مناسب می باشد. کابل های ویدیویی قدیمی قابلیت انتقال صدا را نداشتند، یعنی کابل های صوتی و تصویری جدا بودند؛ اما در کابل hdmi چنین نیست و کابل صدا و تصویر هر دو حضور دارند و علاوه بر کانال های ویدیویی 8 کانال برای انتقال صدا بصورت غیر فشرده تعبی شده است. دلیل این امر پهنای باند وسیع کابل hdmi می باشد. به لطف پورت و کابل مذکور تنها از طریق یک پورت و یک کابل انتقال محتوای چند رسانه ای میسر شده است.

پورت hdmi از 19 پین تشکیل شده و از مکانیزم CEC پشتیبانی می کند، که به لطف آن امکان کنتنرل وسایل الکترونیکی فراهم شده است. این پورت دارای محافظ Copyright نیز می باشد. کابل hdmi از گرد هم آمدن و اجتماع 19 سیم در یک کابل بوجود آمده، این کابل در کمترین حالت دارای سرعت انتقال 5مگ بر ثانیه و در نسخه های جدید اچ دی ام ای بالای 10 مگ را نیز پشتیبانی می نماید.

پورت hdmi چیست و چه کاربردی دارد

انواع پورت hdmi

گفتیم که تاریخ ورود اولین پورت اچ دی ام ای بسال 2003 بازمی گردد، این پورت که آن را hdmi 1.0 می نامند اولین نسخه ی پورت hdmi بوده و قابلیت انتقال داده ها با پهنای باند 4.95 گیگابایت بر ثانیه  و انتقال صدا با 8 کانال صوتی 192 کیلوهرتز را دارد. این پورت در نسخه ی بعدی ارتقا پیدا کرد و پورت hdmi2.0 و پهنای باند به 18 گیگابایت رسید و تعداد کانال های صوتی نیز از 8 کانال به 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتز رسید. همانطور که می بیند پورت hdmi 2.0 از کیفیت تصویر فورکی اولترا اچ دی 4k ultra hd پشتیبانی می کند و همچنین امکان تبادل دو طرفه با 4 مسیر صوتی و 2 مسیر تصویری را فراهم آورده است. البته در این میان انواع پورت hdmi نیز وجود دارند که مابین این و نسخه عرضه شده اند، پورت hdmi 1.1 در سال 2004 وارد بازار شد و از فرمت dvd audio بهره می برد. پورت hdmi 1.2 در سال 2005 عرضه شد و دارای امکاناتی مانند پشتیبانی از منابع صوتی و تصویری با ولتاژ پایین، پشتیبانی از دیسک های نوری super audio می باشد.پورت hdmi 1.3 نیز رد سال 2006 عرضه شد و دارای ویژگی هایی مانند افزایش عمق رنگ، قابلیت هماهنگی صوتی و پشتیبانی از فرمت استاندارد رنگ و … می باشد. پورت hdmi 1.4 نیز در سال 2009 وارد بازار شد و نسبت به ورژن های قبلی خود بهبود پیدا کرده بود. شما می توانید برای خرید کابل HDMI از فروشگاه اینترنتی هنارک کابل مورد نظر خود را پیدا نمایید.

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها