لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

0
640

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

لپ تاپ یا کامپیوتر؛ این روزها کمتر سراغ خرید کامپیوتر و سیستم های رومیزی می روند و اکثراً به دنبال خرید لپ تاپ به جای کامپیوتر هستند. البته عده ای از کاربران که بیشتر رده ی جوان و نوجوان را در بر می گیرد به شدت به کامپیوتر علاقه دارند و حاضر نیستند این غول قدرتمند را با هیچ لپ تاپی عوض کنند. عده ای از کاربران هنوز هم بین خرید لپ تاپ و کامپیوتر گیر کرده اند و مانده اند بین این دو وسیله ی کاربردی کدام را انتخاب کنند و بخرند. قبل از پاسخ به این سوال، آنچه که لازم است بدایند تفاوت میان کامپیوتر و لپ تاپ است. ابتدا باید بین این دو مقایسه ای صورت گیرد و نقاط قوت و شعف هر یک جداگانه بررسی شود، تا در نهایت بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام یک متناسب با نیازهای شماست و با نیاز شما تطابق بیشتری دارد. اگر بخواهیم این دو وسیله  را با هم مقایسه کنیم، باید آنها را از جنبه های مختلفی مانند سخت افزار و قدرت سخت افزاری و مشخصات نمایشگر و استفاده ی آسان و قابلیت آپدیت و در آخر از نظر قیمت با هم بررسی شوند. اگر بخواهیم از نظر قدرت سخت افزاری و قطعات سخت افزاری لپ تاپ و کامپیوتر را با هم مقایسه کنیم، باید قطعات سخت افزاری آنها نظیر کارت گرافیک GPU و پردازنده CPU و حافظه ی رم و حافظه ی ذخیره سازی را با هم مقایسه کنیم تا به نتیجه ی درست تری برسیم.

مشخصات سخت افزاری

لپ تاپ یا کامپیوتر

پردازنده یا همان سی پی یو CPU در واقع مغز کامپیوتر بوده و قدرت اصلی دستگاه را نشان می دهد. بین پردازنده ی لپ تاپ و پردازنده ی کامپیوتر تفاوت هایی وجود دارد. پردازنده ی به کار رفته در کامپیوترها همواره قوی تر از پردازنده ی لپ تاپ ها بوده اند. یعنی پردازنده ی کامپیوتر در مقایسه با پردازنده ی لپ تاپ هم رده ی خود چند برابر قوی تر است. پردازنده های لپ تاپ از قدرت و سرعت فرکانسی پایین تری برخوردارند و همین موضوع باعث شده تا سرعت کامپیوترها بالاتر باشد.
از آنجایی که سرعت و قدرت پردزانده در ارتباط مستقیم با مصرف انرژی و طول عمر باتری است، سازنده ها با کاهش دادن فرکانس و سرعت پردازنده ها در مصرف انرژی باتری صرفه جویی می کنند و با این کار قصد دارند طول عمر مفید باتری را افزایش دهند و در نتیجه مدت زمان استفاده از لپ تاپ نیز افزایش می یابد. در واقع بهتر است بگوییم که که بسته به نیاز شما می تواند انتخاب تغییر کند؛ اگر هدف شما انجام بازی های سنگین است، کامپیوتر بهترین گزینه است چرا که قدرت پردزاشی بالاتری دارد. اما برای انجام کارهای روزانه لپ تاپ قدرتمند از پس انجام آن برمی آید.

کارت گرافیک یکی از اجزا و قطعات مهمی است که در لپ تاپ و کامپیوتر برای پردازش گرافیکی و رندر کردن تصاویر استفاده می شود. اگر پردازنده ی گرافیکی GPU نبود، امکان نمایش دادن هیچ تصویری بر روی نمایشگرها وجود نداشت. شرکت های سازنده ی کارت گرافیک اینتل INTEL و انویدیا NVIDIA هستند که در لپ تاپ ها استفاده می شوند. موضوع مهم در مقایسه ی لپ تاپ و کامپیوتر کارت گرافیک و قدرت گرافیکی این دو دستگاه است. قدرت گرافیکی کامپیوتر خانگی بالاتر از قدرت گرافیکی لپ تاپ ها ست و از این رو کارهایی که نیازمند گرافیک قدرتمندتری باشند، با کامپیوتر سریع تر اجرا می شوند. از این جهت است که خرید کامپیوتر به گیمرهای حرفه ای و گرافیست ها توصیه می شود. با اینکه لپ تاپ های قدرتمند با کارت گرافیک بالا و قدرت پردازش بالا نیز تولید شده اند، که مناسب بازی و کارهای گرافیکی باشند، اما قیمت بالاتری از کامپیوترها دارند. سازنده های لپ تاپ به منظور افزایش دادن طول عمر قطعات و کاهش دادن مصرف انرژی فرکانس پردازنده را کاهش داده اند. یعنی دو مدل پردازنده ی یکسان در لپ تاپ و کامپیوتر دارای قدرت پردازشی یکسانی نیستند. قدرت پردازش در کامپیوتر بالاتر از لپ تاپ است و به این منظور است که کارهایی که نیازمند گرافیک قدرتمندتری هستند و برای اجرای دقیق و با کیفیت بازی ها و پردازش و ویرایش فیلم و عکس از کامپیوتر استفاده می شود. در یک کلام می توان گفت که هنوز هم قدرت قوی ترین پردازنده ی کامپیوتر از قدرت قوی ترین پردازنده ی لپ تاپ بالاتر است و این به روشنی مشخص می کند که خرید کامپیوتر برای چه منظوری و برای چه نوع کاربری مناسبت تر است. حال نوبت آن است که حافظه ی رم و حافظه ی ذخیره سازی را در بین لپ تاپ و کامپیوتر مقایسه کنیم، خوشبختانه از آن جهت که حافظه ی ذخیره سازی در بین لپ تاپ و کامپیوتر قابل ارتقاست و ظرفیت حافظه نیز در این دو دستگاه اختلافی با هم ندارد. بنابراین با خیال راحت می توان از این مولفه گذشت.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

نمایشگر

 اندازه ی نمایشگر و کیفیت تصویر آن از دیگر ویژگی هایی است که در بین لپ تاپ و کامپیوتر تفاوت هایی دارد. از نظر کیفیت تصویر باید اعتراف کرد که لپ تاپ ها از کیفیت تصویر بالایی بهره می برند و در بین لپ تاپ های بالارده و گران قیمت می توان نمایشگرهای فورکی 4k را پیدا کرد. به تنهایی کیفیت تصویر نیست که لذت تماشای لپ تاپ یا کامپیوتر را تعیین می کند. کیفیت تصویر با نوع پنل به کار رفته در صفحه نمایش و زاویه دید و نرخ نوسازی تصویر و …بستگی دارد. پنل ips یکی از انواع پنل هاست، که خاصیت ضربه گیر دارد و باعث افزایش زاویه و دید بهبود کیفیت تصویر می گردد. در مقابل پنل ips پنل tft را داریم که در مقایسه با هم زاویه دید پایینتری دارد. کیفیت تصویر نیز معمولا فول اچ دی است و این کیفیت تصویر با اینکه کیفیتی فراگیر است و به استانداردی تصویری تبدیل شده است. تفاوتی که میان نمایشگر لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد، مربوط به اندازه ی نمایشگر است. لپ تاپ ها معمولا دارای اندازه ی 12 اینچی و 14 اینچی و 15.6 اینچی و 17 اینچی و نهایتا 19 اینچی است. این در حالی است که اندازه ی صفحه نمایش و مانیتور کامپیوترها به 50 اینچ هم می رسد. با این حساب باید اکنون به جواب سوالتان رسیده باشید که آیا لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

کارآیی و سهولت استفاده

در کل بزرگترین تفاوت بین کامپیوتر و لپ تاپ به سهولت استفاده و قابل بودن لپ تاپ ها بر می گردد و این عامل باعث فراگیر شدن هر چه سریع تر لپ تاپ ها شده است. چرا که کاربران می توانند لپ تاپ خود را هر جا که می خواهند با خود حمل کنند و محدودیت مکان برای استفاده از لپ تاپ وجود ندارد، در حالی که برای کامپیوتر داستان فرق می کند و با محدودیت مکان مواجه هستید. از نظر قیمت هم اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، باید گفت که لپ تاپ ها در مقابل کامپیوترهای هم رده ی خود از قیمت بالاتر برخوردارند. یعنی یک لپ تاپ و کامپیوتر با ویژگی های سخت افزاری مشابه، قیمت لپ تاپ گران تر از کامپیوتر خواهد بود. از نظر کاربری نیز اگر بخواهیم بررسی کنیم، باید گفت که برای گیمرهای حرفه ای خرید کامپیوتر خانگی پیشنهاد می گردد؛ چرا که قدرت پردزاشی و گرافیکی کامپیوترها و سیستم های رومیزی به مراتب بالاتر از لپ تاپ ها می باشد. البته لپ تاپ های گیمینگ نیز وجود دارند که بسیار حرفه ای بوده و قدرت پردازش بالایی دارند؛ اما قیمت بسیار بالایی دارند و از کامپیوترها گران تر هستند. یکی از برتری های سستم رومیزی نسبت به لپ تاپ در مورد قابلیت ارتقا و آپدیت قطعات است. قطعات کامپیوتر را می توان بصورت جداگانه تعویض و ارتقا داد و سالهای سال با ارتقا دادن قطعات سخت افزاری از کامپیوتر خود استفاده نمایید. در واقع دلیل گران بودن لپ تاپ های گیمینگ به خاطر قیمت بالای قطعات لپ تاپ است، برای نمونه برای لپ تاپ های گیمینگ از فن خنک کننده ی قدرتمندی باید استفاده شود که قیمت بالایی دارند. همچنین مادربرد لپ تاپ نیز به دلیل اینکه از فناور های بسیار گران قیمت در حجم کوچک استفاده کرده است، قیمت بالایی دارند. در نتیجه طبیعی است که قیمت لپ تاپ گیمینگ بسیار بالاتر از لپ تاپ تجاری یا کامپیوتر رومیزی باشد.

قیمت لپ تاپ و قیمت کامپیوتر از دیگر اختلافات بین این دو دستگاه ضروری است، قیمت لپ تاپ ها بسیار متفاوت است و محدوده ی وسیعی را در بر می گیرد. بطوری که از قیمت پایین تا بالا را پشتیبانی می کنند، لپ تاپ هایی با قیمت پایین و متوسط بسیار زیاد است و کاربران می توانند در این محدوده ی قیمتی لپ تاپ مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایند. در حالی که کامپیوترها از قیمت بالاتری برخوردارند. یعنی ارزان ترین کامپیوتر از ارزان ترین لپ تاپ قیمت بسیار بالاتری دارد. همچنین لوازم جانبی لازم برای کامپیوتر بسیار بیشتر از لپ تاپ است، برای لپ تاپ تنها یک فن خنک کننده نیاز خواهید داشت و حتی در خرید لپ تاپ استوک نیز نهایتا به یک ماوس نیاز پیدا می کنید. در حالی که ب ا خرید کامپیوتر به ماوش و صفحه کلید و میز و صندلی و … نیز نیاز خواهید داشت. در نهایت می توان به این نتیجه رسید که خرید لپ تاپ به صرفه تر بوده و برای دانشجویان و مهندسین خرید لپ تاپ پشنهاد می گردد. اما برای گیمرهای حرفه ای خرید کامپیوتر را می توان پیشنهاد داد. البته انتخاب و خرید بر عهده ی خودتان است و شما قبل از خرید باید تعیین کنید که لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر و سپس بر اساس جوابی که بدست آورده اید یکی را انتخاب کنید. برای آن دسته از کاربرانی که می خواهند لپ تاپ استوک خریداری کنند، راهنمای خرید لپ تاپ و تست لپ تاپ استوک را نیز نوشته ایم، که مطالعه ی آن می تواند مفیدا باشد.

لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

با این همه اگر قصد خرید لپ تاپ یا کامپیوتر را دارید و نمی دانید بین این دو کدام را انتخاب کنید؟ پیشنهاد می دهیم که همه ی جوانب را در نظر بگیرید و اگر می خواهید کار پردازشی سنگینی انجام دهید حتما به خرید کامپیوتر ایمان بیاورید، اما برای کارهای معمولی روزانه لپ تاپ می تواند پاسخگو باشد. چنانچه کار شما تمام وقت بوده و محدود به مکان خاصی نمی باشد، لپ تاپ بهتر است؛ اما اگر در یک محیط کار می خواهید کاری انجام دهید کامپیوتر قدرت بالاتری دارد. پس تنها موردی که جای تامل است قدرت بسیار بالای کامپیوتر در کنار سهولت استفاده ی لپ تاپ است.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها