چگونه سرعت لپ تاپ را افزایش دهیم؟

0
653
چگونه سرعت لپ تاپ را افزایش دهیم!

چند راهکار برای افزایش سرعت لپ تاپ

افزایش سرعت لپ تاپ، دغدغه ی کاربرانی است که از خرید لپ تاپ شان چند سالی گذشته است و عملکرد لپ تاپ رو به کندی می رود. برای افرادی که در طول روز با لپ تاپ بسیار سر و کار دارند کندی آن بسیار آزار دهنده خواهد بود. علت کندی و تاخیر در اجرا برنامه های لپ تاپ ممکن است به برنامه های گسترده ی سیستم عامل مربوط گردد و با چند روش ساده و بی هزینه سرعت لپ تاپ بهبود یابد. از راهکارهای افزایش سرعت لپ تاپ می توان به مواردی مانند ریستارت کردن ، پاک کردن دیسکتاپ، جلوگیری از اجرای خودکار برنامه ها، بستن برنامه های سنگین و اضافه، غیر فعال کردن فهرست سازی در جستجو و… اشاره کرد. بنابراین وقت آن رسیده که با عوض کردن هارد و افزایش حافظه ی رم جان تازه ای به لپ تاپ بدهیم. روش ها و راهکارهای زیادی برای افزایش سرعت لپ تاپ وجود دارند؛ اما هیچ کدام به اندزاه ی افزایش حافظه ی ذخیره سازی و رم تاثیر ندارند.

با ریستارت کردن لپ تاپ در واقع نوع پاکسازی ذهن ویندوز است. در مواقعی که لپ تاپ شما سرعت کندی دارد با این روش پیش افتاده امکان دارد که مشکل شما حل شود. راه انداز مجدد باعث حذف موادر مزاحم از ذهن ویندوز خواهد شد و نحوه ی شروع به کار لپ تاپ را بهتر می سازد. برنامه هایی که بصورت خودکار آپدیت می شوند و یا بارگذاری می شوند، این برنامه ها هنگامی که سیستم در حال بالا آمدن است فعال خوهند شد. این برنامه های ناخواسته سرعت لپ تاپ را بسیار کاهش می دهند و مدت زمان بالا آمدن را نیز افزایش خواهند داد. با این حال بعضی از برنامه ها لازم است که اتوماتیک فعال شده و باز شوند.

افزایش سرعت لپ تاپ

یکی دیگر از روش هایی که باعث افزایش سرعت لپ تاپ می شود، تمیز کردن دکتاپ و محیط کار ویندوز می شود. وجود آیکون های متعدد باعث می شود که سرعت کار پایین بیاید ولی با پاک کردن دسکتاپ، سرعت اجرای برنامه ها افزایش پیدا خواهد کرد و کامپیوتر سریع تر راه انداز می شود. از برنامه های ویژه ای که برای پاکسازی محیط کار دسکتاپ طراحی شده، برنامه Disk Cleanup می باشد، این برنامه در کسری از ثانیه برنامه های اضافی را حذف خواهد کرد. از دیگر روش های افزایش سرعت لپ تاپ، دیفگرمنت کردن Defragment می باشد، که سرعت لپ تاپ بطور قابل توجهی افزایش می دهد. برنامه های غیر ضروری را حذف کنید، از نظر نداشتن ویروس مطمئن شوید و با نصب آنتی ویروس، این اطمینان را به خود بدهید. در نهایت خواهید دید که سرعت لپ تاپ شما بسیار تغییر کرده و اگر در این حالت با این راهکارهای ساده، سرعت لپ تاپ بهبود یافت که چه بهتر، در غیر این صورت باید با پرداخت هزینه حافظه ی رم را ارتقا دهید و یا اینکه حافظه ی داخلی را از هارد دیسک معمولی به ssd تغییر دهید.

چگونه سرعت لپ تاپ را افزایش دهیم!

 این سوالی است که حداقل برای یک بار هم که شده از ذهنمان عبور کرده است. کندی لپ تاپ را می توان به چند شیوه بهبود بخشید؛ اما راه چاره ی اصلی در تعویض و ارتقای حافظ ی رم و ارتقای حافظه ی داخلی لپ تاپ است. چنانچه لپ تاپ یا کامپیوتر شما حافظه ی کمی برای ذخیره سازی اطلاعات دارد، می توانید هارددیسک لپ تاپ ار عوض کنید و آن را ارتقا بدهید یا اینکه حافظه ی داخلی را از HDD به SSD تعویض کنید تا علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی سرعت لپ تاپ نیز به کلی بهبود پیدا کند. نه تنها حافظه ی داخلی بلکه حافظه ی رم و تقویت آن هم نقش زیادی در افزایش سرعت لپ تاپ دارد. با این اوصاف، دو روش برای افزایش سرعت لپ تاپ وجود دارد و آن هم ارتقا ی حافظه ی ذخیره سازی هارد HDD یا هارد SSD و همچنین تقویت حافظه ی رم RAM. البته می توایند هر دو مورد را  بالا ببرید تا سرعت لپ تاپ شما نیز چند برابر گردد. برای کاربرانی که از برنامه های متعدد بصورت همزمان استفاده می کنند،بهتر است برای بهبود عملکرد حافظ رم را ارتقا دهند. چرا که حافظه ی رم بالا از کندی و تاخیر و هنگ کردن در حین اجرا برنامه ها جلوگیری می کند.

حافظه ی SSD چیست و مزایا و معایب آن

حافظه ی ssd

حافظه ی SSD که نوعی حافظه ی ذخیره سازی اطلاعات در لپ تاپ و کامپیوتر اس، نقش بسیار مهمی در سرعت و دقت لپ تاپ دارد. SSD در واقع کوتاه شده ی عبارت Solid state disk می باشد. این واژه به معنای درایو حالت جامد بوده و مبتنی بر حافظه ی فلش است. بر این اساس می توان حافظه ی SSD را یک فلش مموری حجیم تر و بزرگ تر دانست. هارد دیسک های اس اس دی جامد بوده  و در ساختار آنها هیچ قطعه ی متحرکی دیده نمی شود و همانطور که گفتیم مبتنی بر فلش هستند. این نوع حافظه ها مزایایی دارند که لازم است به چند مودر بصورت خلاصه اشاره کنیم. مهمترین مزیت حافظه ی SSD در کاهش دادن زمان تاخیر است و عملاً زمان تاخیر را پایین ترین حد ممکن می رساند. گرمای تولید شده توسط این حافظه ها بسیار کاهش می یابد و باعث گرم شدن بدنه ی لپ تاپ نخواهد شد. از دیگر مزایای حافظه ی اس اس دی می توان کاهش مصرف انرژی، کاهش وزن دستگاه و مقاومت بالا در برابر ضربه و …اشاره کرد.

اما از مهم ترین عیب های هارد SSD باید به عدم بازیابی اطلاعات اشاره کرد، بزرگ ترین نقطه ضعف این حافظه این است که نمی توان اطلاعات ذخیره شده بر روی آن را در صورت حذف و از بین رفتن، بازیابی کرد. از دیگر ایرادهای این نوع حافظه، ظرفیت کم آن است، ظرفیت کم در مقابل قیمت بالای آن می تواند از عوامل نخریدن این حافظه باشد. همچنین از نظر طول عمر هم، طول عمر حافظه ی SSD کمتر از هارد دیسک است.در حافظه ها طول عمر بر اساس تعداد دفعات نوشتن سنجیده می شود، Cycle Write هر چجه بیشتر باشد طول عمر حافظه نیز بیشتر خواهد بود.

حافظه ی HDD ومزایا و معایب آن

هارددیسک hdd

 

در مقابل حافظه های SSD حافظه ی HDD یا همان هارددیسک های معمولی قرار دارند که سرعت پایینتری داشته و البته از قیمت پایینتر نیز برخوردارند. به بیانی دیگر حافظه ها یا درایوهای SSD در ساده ترین حالت خود تا 4 برابر سریع تر از هارد دیسک عمل می کنند. در مقابل هارد HDD امکان بازیابی اطلاعات حذف شده را دارد و ظرفیت ذخیره سازی زیادی داشته و قیمت خرید مناسبی دارد. این مزایا و ویژگی های مثبت باعث شده که مشکلاتی مانند تاخیر در انتشار اطلاعات و نداشتن مقاومت بالا توسط کاربران پذیرفته شود. با تعویض حافظه ی لپ تاپ از هارد HDD به حافظه ی SSD سرعت لپ تاپ بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین افزایش دادن حافظه ی رم نیز می تواند سرعت را بهبود بخشد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها